Hopp til innhold

Tordenværet på Helgeland ga millionskader

På det meste var 15.000 abonnenter uten strøm mens lynet eksploderte over Helgeland. – Vi snakker om skader for et tosifret millionbeløp, sier nettsjef Frode Valla i Hegleland Kraft.

Montør Willy Næsdal

Montør Willy Næstdal og en kollega i Helgeland Kraft sjekker ødelagt utstyr etter lynnedslagene i helga.

Foto: Helgeland Kraft

Lynaktivitet 26. september

Kart over lynnedslagene i Midt-Norge.

Foto: Statnett

– I kveld er fortsatt 20 kunder uten strøm. Årsaken er at tre trafostasjoner i Brønnøy og Velfjord har vært ute av drift grunnet lynnedslag. Men i løpet av kvelden får 10 av disse strømmen tilbake, og de siste 10 vil etter planen ha strømmen tilbake i morgen, sier nettsjef Frode Valla i Helgeland Kraft til NRK.no

Hele Helgeland har vært berørt av strømbruddet etter av den voldsomme lyn- og tordenaktiviteten i Nordland natt til lørdag.

– Det kom et veldig kraftig tordenvær fredag keld. Jeg tror vi aldri har opplevd maken til tordenvær på Helgeland, ihvertfall ikke når det kommer til energiinnhold. Tordenværet har medført store skader på utstyr som overspenningsavledere og sikringer. I tillegg har vi hatt et havari på en av hovedtrafoene våre i Leirfjord. Vi snakker om skader og utgifter som når opp i et tosifret millionbeløp, sier Valla.

– Ikke forberedt

Nettselskapet var ikke forberedt på at det varslede uværet skulle få så kraftige utslag.

– Vi hadde sett at det var meldt liten storm, men var ikke forberedt på tordenværet. Men vi skjønte natt til lørdag at dette kom til å bli ille når vi så alle utfallene på nettet. Klokken 05 på lørdag morgen begynte vi å kalle inn ekstra mannskaper da vi så at dette ble alvorlig, sier nettsjefen.

På det meste var 15.000 kunder uten strøm i kortere perioder.

Kunder får erstatning

– Vår prioritert var å få høyspentforsyningen opp gå. Også lavspenttrafoene har vært nede flere steder. Dette var en stor jobb for oss å rette opp i.

Kunder som har vært uten strømforsyning i mer enn 12 timer får kompensasjon.

– Det må de søke om via et skjema på våre nettsider. Vi vil evaluere dette etterhvert – men det er samtidig vanskelig å være forberedt på slike ekstreme værsituasjoner, sier Frode Valla.