Hopp til innhold

Tidenes beste sommer for Hurtigruten

Aldri før har Hurtigruten lagt bak seg en bedre sommer enn i år. Nå ber konsernsjefen politikerne få øynene opp for mulighetene i reiselivsnæringen.

Hurtigruten "Kong Harald" ankommer Brønnøysund, 05.02.14

Hurtigruten har lagt bak seg en solid sommer. Resultatet for 3. kvartal er ennå ikke helt klart, men allerede nå slår konsernsjef Daniel Skjeldam fast at sommeren har vært tidenes beste for selskapet.

Foto: Jan Kenneth Aarsund

Tallene for 3. kvartal er ennå ikke helt klare, men allerede nå slår konsernsjef Daniel Skjeldam fast at 2015 blir tidenes sommer for selskapet.

Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten på Tahitikonferansen

Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten ber politikerne få opp øynene for reiselivsnæringens muligheter.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

– Dette blir definitivt tidenes beste sommer for oss. Vi har hatt et 2. kvartal til og med juni som slo alle rekorder, og det vil også dette kvartalet gjøre, sier Skjeldam til NRK.

Han forklarer oppturen med satsing på både lokalmat og aktive opplevelser. Samtidig har selskapet økt markedsføringen av produktet.

– Hvor stor økning er det snakk om for 3. kvartal?

– Jeg kan ikke gå ut med konkrete tall nå, men de tyder på at stadig flere får opp øynene for reisene langs norskekysten.

Mer ivrige nordmenn

Ifølge Skjeldam øker antall reisende jevnt i de fleste markedene, men han trekker spesielt fram én gruppe for å forklare sommer-resultatet.

Devold

Administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold, har klokkertro på turismen i nord.

Foto: Petter Strøm / NRK

– Det norske markedet har økt kraftig. De korte turene har økt med 60 prosent, mens 25 prosent flere nordmenn reiser på langtur.

– I tillegg er det en global trend for å søke mer aktive opplevelser. Vi mener selv vi er veldig godt posisjonert for å utnytte det, legger han til.

Tidligere i sommer ble det kjent at Hurtigruten, for første gang på ti år, investerer i et nytt skip. Skipet skal erstatte MS Midnatsol fra høsten 2016. For et par uker siden meldte VG at Hurtigrute-skipene skal pusses opp.

Totalt dreier det seg om investeringer for 650 millioner kroner det neste året.

Vil utnytte «grønn bølge»

I forbindelse med den årlige Reiselivskonferansen, som i år arrangeres i Tromsø, slo Kristin Krohn Devold fast at hun har klokketro på turismen i nord.

Devold, som er administrerende direktør i NHO Reiseliv, mener det sprer seg en grønn bølge over hele verden.

– Blant annet kan vi dra nytte av oljenæringens nedtur. Den tvinger politikerne til å se på andre næringer. I Nord-Norge er reiselivsnæringen en av de største næringene, vi må bare avkrefte en del myter som sier at reiseliv ikke er noe å satse på, sa hun til NRK.

Daniel Skjeldam i Hurtigruten mener politikerne må få opp øynene for mulighetene i reiselivet.

– Jeg oppfatter ikke at de fra politisk side har forstått hvor viktig reiselivsnæringa er for Norge fremover.

– Hva mener du politikerne bør gjøre?

– Det dreier seg om fokus og innsats. De må se reiselivsnæringen som den soloppgangsnæringen den er. Dette er faktisk en fornybar ressurs til evig tid.