Hopp til innhold

Teknisk feil ikke årsak til flystyrt

Havarikommisjonen mener det ikke er noe som tyder på at Hercules-flyet «Siw» styrtet som følge teknisk svikt på utstyret om bord.

Her ser vi sporene i fjellet Kebnekaise hvor Hercules-flyet traff med stor styrke

Her ser vi sporene i fjellet Kebnekaise hvor Hercules-flyet traff med stor styrke.

Foto: Christian Nørstebø / Forsvarets forum

Fem norske offiserer omkom da flyet styrtet i fjellet Kebnekaise i Nord-Sverige den 15. mars, under den militære vinterøvelsen Cold Response.

Det har vært spekulert i om de fem kan ha blitt offer for en teknisk svikt, men det blir avvist av brigader og leder for den norske delen av havarikommisjonen, Per Egil Rygg, i dagens VG.

– Vi har ikke gjort noen funn som tyder på at det har vært tekniske feil på maskinen. Så langt, sier Rygg til NRK.no.

Rygg forteller at havarikommisjonen har gått grundig til verks og sjekket både de tekniske forholdene og de operative rundt selve flygingen.

– Vi undersøker det vi har funnet av vrakdeler fra flyet, som motorer og lignende. I tillegg vet vi hvordan flyet har fløyet, sier han til NRK.no.

Leter etter årsaken

Selv om teknisk svikt er utelukket, er det fortsatt ingen klare svar på hva som har forårsaket flystyrten.

– Vi har veldig mye data og informasjon om hendelsesforløpet, og vi er nå inne i en analysefase. Det er fortsatt for tidlig å si hva årsaken til styrten er, men vi jobber intenst med å finne svarene, sier Rygg til NRK.

Flere hundre meter oppe i den stupbratte fjellsiden i Sveriges høyeste fjell, har 74 personer og fire hunder jobbet for fullt med å finne vrakdeler og levninger etter flystyrten i Kebnekaise 15. mars.

Havarikommisjonen har ikke tall på hvor mange deler av det 40 tonn tunge flyet som er funnet, men de tror de har funnet rundt 20 prosent.

– De minste delene er som frimerker, den største delen som er funnet er halve halefinnen på flyet, sier Agne Widholm, som er etterforskningsleder i den svenske havarikommisjonen.

Prøver å finne de «svarte boksene»

Havarikommisjonen håper nå å finne de såkalte «svarte boksene», som er ferdskriveren og taleregistratoren som kan gi svar på teknisk informasjon om flyet i tiden før ulykken, i tillegg til taleopptak fra cockpit en halvtime før flyet styrtet.

Men som følge av det kraftige sammenstøtet og eksplosjonen som fulgte, ble vrakrestene begravet i et snøskred.

– Vi har funnet vrakdeler som befant seg i nærheten av hvor de svarte boksene var plassert på flyet. På samme sted finner vi flydeler, som stammer fra en helt annen del av flyet. Så det er ikke nødvendigvis noen logikk her. Men vi har håp om at vi nå er på sporet etter ferdskriveren og taleregistratoren, sier Widholm.