Hopp til innhold

Tatt med 30 tonn hasj i Italia

Containerskipet «Tege» var i 30 år et kjent syn langs kysten av Nord-Norge. Nå har skipet fått andre oppdrag.

Tege

TA REV I SEILENE: Det gamle containerskipet «Tege» ble tatt med 30 tonn hasj i sommer. Her er skipet i Bodø havn fra den gang det ble brukt som lastebåt langs norskekysten.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

– Dette er tragisk. Bare tanken på at noe av varene går mot Europa og det norske markedet er forferdelig, sier Ole Håkon Johnsen.

Han var matros på containerskipet «Tege», som i nesten 30 år fraktet flere tusen containere mellom Alta og Bodø.

«Tege» hadde sin siste tur i 2013, etter at Tollpost-Globe fant ut at det ble for dyrt å frakte containere via skip.

Inspektører fant hasj

Men nå har «Tege» fått et nytt liv. I sommer ble skipet tatt med 30 tonn hasj i internasjonalt farvann, melder Altaposten, som siterer italienske medier i saken.

Allerede på broen fant inspektørene de første hasj-pakkene. Skipet ble ført til havn i Trapani, helt på sørspissen av Italia, ifølge avisa. Nytt navn hadde den også fått - «Just Noran».

– Det kan tenkes at båten har blitt brukt til smugling av andre ting også, som for eksempel våpen. Det er slik de finansierer krigene der nede, med narkotika og våpen. Det er rett og slett en tragedie, sier Johnsen.

– Alle er forferdet

Dette var det verste som kunne skje.

Ole Håkon Johnsen

Forsendelser som dette skal ikke være uvanlig i området. Det transporteres mye narkotika fra Marokko til Europa via Gibraltarstredet.

– Vi fikk vite om dette i går kveld. Jeg har snakket med det gamle mannskapet, og alle er forferdet. Dette var det verste som kunne skje.

– Hva tenker du om at «Tege» ble solgt til utlandet?

– Det er ikke uvanlig at båter som går ut av drift blir solgt til utlandet. Slik jeg har forstått det, seilte det under togolesisk flagg.

Ifølge trapanioggi.it bestod mannskapet av ti personer - seks indere og fire syrere.

– Den fineste jobben jeg har hatt

For de gamle besetningsmedlemmene er det heldigvis minnene fra de mange turene langs Nord-Norge som står sterkest.

– Vi snakker daglig om dette, og savner ruta. Dette er den fineste jobben jeg har hatt, og jeg har vært på sjøen i 25 år. Skulle ruta bli åpnet igjen en gang i fremtiden, vil vi gjerne tilbake, avslutter Johnsen.

Tege, tollpost globe

SISTE TUR: Bli med på godsbåtens siste seilas.

Styret i Tollpost Globe vedtok i dag å avslutte samarbeidet med containerbåten MS «Tege».