– Som oppdragsgiver er vi ikke fornøyde med dette. Vi forutsetter at selskapet gjør tiltak for å bedre den situasjonen som er nå slik at vi får færre kanselleringer, mener seksjonssjef i Statens vegvesen, Tormod Christensen
Ny statistikk fra Statens vegvesen som NRK har innhentet viser omfanget av fergerutenes avvik. Tallene gjelder fra første januar til andre juli i år: Bodø–Røst–Værøy–Moskenes og Lødingen–Bognes sambandene.
Her ser vi at gassfergene over Vestfjorden har sviktet over 800 ganger.
Verst er det på strekninga Bognes-Lødingen, der hovedferga hittil i år har blitt innstilt over 657 av 4516 planlagt avganger på grunn av teknisk svikt.
– Vi er åpenbart ikke fornøyde med at de to gassfergene på Bognes-Lødingen ikke har levert. Dette beklager vi, men vi mener vi er på god vei til å få rettet opp i dette, sier administrerende direktør Torkild Torkildsen i Torghatten Nord.
- Les også:
Jobber med saken
Det er ett og et halvt år siden de fire gassfergene til over en milliard kroner ble satt i drift, og problemene har stått i kø.
I slutten av juni lå den helt nye gassferga MF Værøy flere dager på verft i Svolvær for reparasjon etter et omfattende motorhavari.
Teknisk trøbbel har ført til innstillinger, forsinkelser og frustrerte passasjerer, som den ventende vogntogsjåføren Evert Berg Andreassen.
– For oss yrkessjåfører er det vanskelig fordi vi har kjøre–og hviletid og folk som står og venter på varene sine.
Christensen mener tilbudet ikke er godt nok
– Hovedfergene har for mange kanselleringer. Selskapet har holdt en regularitet ved å sette inn reservemateriell. Folk kommer seg over fjorden, men det forventes at selskapet gjør tiltak for å endre dagens regularitet.
Torkildsen understreker at de jobber med saken, men påpeker at de aller fleste kommer seg over. Så langt har de måttet sette inn en reserveferge 488 av gangene.
– Både Torghatten Nord og de store leverandørene av utstyr til båten legger ned betydelige ressurser nå for å prøve å rette opp i de problemstillingene som er der. Når problemene dukker opp tar vi ut reservebåten.
- Les også:
– Tar det meget alvorlig
Vegvesenet mener de har betalt for et produkt de ikke har fått.
– Statens vegvesen trekker penger fra selskapet for hver tur fergen ikke går. Vi har bedt selskapet om å få vite hva de gjør, og hva som skjer, forklarer Christensen.
Statens vegvesen hadde 11. juli et møte med Torghatten Nord for å få en tiltaksplan om hva de skal gjøre med problemet fremover.
– Vi har inntrykket av at selskapet tar dette meget alvorlig, og det er bra, forteller han.
Torkildsen forklarer at Torghatten opererer med en regularitet på 96,2% i de tilfellene hvor reservebåten blir satt inn.
– Jeg mener at med en regularitet på 96,2% gir man i hovedsak den tjenesten man skal levere. Vi ser jo heller ikke at det er noe gjenstående trafikk av betydning selv når reservebåten går. Vår målsetting er at vi skal levere med hovedfergen, avslutter Torkildsen.
Det er ikke bare for gassfergene det går galt. MF Godfjord hadde et krasjuhell i forrige uke