Hopp til innhold

Drosjeselskap innfører studentrabatt for å bekjempe pirattaxiene

– Kan være en løsning også andre steder i landet, mener styrelederen i Norges Taxiforbund.

Leder Snorre Luneng i Mo Taxi

BEKYMRET: Leder Snorre Luneng i Mo Taxi ser med uro på den økende bruken av pirattaxi i byen. Derfor tar han nå grep.

Foto: Mo Taxi

Skjermdump fra den aktuelle Facebook-gruppa

En melding fra den aktuelle Facebook-gruppa, som ble postet natt til søndag.

Foto: Skjermdump

Leder Snorre Luneng i Mo Taxi er fortvilet over det han mener er utstrakt og organisert pirattaxivirksomhet i Rana.

Gjennom en gruppe på Facebook legger brukerne ut forespørsler om transport mot betaling. Også sjåførene bruker mediet til å skaffe seg kunder, ved at de legger ut oppdateringer om når og hvor de kjører.

– Noen av drosjesjåførene er medlem i gruppa for å få innsikt i hvordan det fungerer. Vi oppdager det vi allerede vet, og det er at folk sier ifra til hverandre om når det kjøres. Det avtales pris og lignende. Det hele fremstår er som en hvilken som helst kjøp-og-salg-side, sier Luneng.

NRK kjenner til lignende grupper i nabokommunene. Lungeng er spesielt bekymret for tryggheten til de som benytter seg av tjenestene.

– Det har jo skjedd kriminelle ting i piratdrosjer som ikke skal skje. Det er selvsagt et aspekt ved dette som jeg er bekymret over.

– Bruken har eksplodert

Ved studiet for økonomi og ledelse på Campus Helgeland har fire studenter sett nærmere på omfanget av pirattaxi-virksomheten i Rana. Målet var å finne ut hvem som benyttet seg av tjenestene, og med hvilken begrunnelse.

Studentene som gjennomførte undersøkelsen

UNDERSØKTE OMFANGET: Ved studiet for økonomi og ledelse på Campus Helgeland har fire studenter sett nærmere på omfanget av pirattaxi-virksomheten i Rana. Fra venstre Camilla Irgum, Katrine Stangvik, Line Riksvold og Andrea Thomassen.

Foto: Privat

– Vi fant ut at bruken av pirattaxi har eksplodert den siste tiden, sier student Camilla Irguns Pedersen til NRK.

Gjennom bruk av blant annet en spørreundersøkelse som de la ut på den aktuelle Facebook-gruppa i tillegg til sine private profiler, fikk de bekreftet at det i hovedsak er unge og studenter som benytter seg av disse tjenestene.

Årsaken til at folk velger pirat fremfor ordinær taxi, er prisen, legger Pedersen til.

– I spørreundersøkelsen kom det frem at 51,2 prosent ville brukt vanlig taxi om det var studentrabatt. Det er for kostbart å ta taxi, sier Pedersen.

Det er et argument som lederen i Mo Taxi har tatt til etterretning.

– Etter denne undersøkelsen har vi bestemt oss for å innføre studentrabatt. Nå får alle med studentbevis 20 prosent rabatt hos oss, hele døgnet, sier Snorre Luneng.

– Et bra tiltak

Knut Thomassen

POSITIV: Styreleder Knut Thomassen i Norges Taxiforbund synes taxiselskapet på Mo er inne på noe lurt ved å innføre studentrabatt.

Foto: Norges Taxiforbund

Om dét får folk til å velge taxiselskapet i stedet, gjenstår å se. Men styreleder Knut Thomassen i Norges Taxiforbund synes taxiselskapet på Mo er inne på noe lurt ved å innføre studentrabatt.

– Det er et veldig bra tiltak, som sikkert kan overføres til andre steder i landet hvor pirattaxi er et stort problem, sier han til NRK.

Thomassen, som før helgen var i møte med Samferdselsdepartementets Bård Hoksrud (Frp) om nettopp denne problemstillingen, forteller at det ikke bare er i Rana sosiale medier har blitt en viktig kommunikasjonskanal for kjøp og salg av transporttjenester mellom private.

– Problemet er sterkt økende. Jeg frykter vi skal få søreuropeiske tendenser her i Norge, som går på kraftig bekostning av skatteinntektene inn til fellesskapet.

– Konsekvensen kan bli et dårligere tilbud til de som er avhengig av taxinæringa, sier han.

– Er det for dyrt å ta taxi i Norge?

– Dyrt, mot hva? Vi er prisregulerte, og har utgifter til biler, taksameter, sendere og så videre. I tillegg betaler vi skatt. Hadde vi kunne kjørt skattefritt, kunne også vi konkurrert på pris overfor pirattaxisjåførene.

– Kriminelt

NRK har tidligere skrevet om fortvilte taxisjåfører i Bodø som jobber for under 100 kroner timen på grunn av konkurransen fra dem som kjører drosje ulovlig.

Taxi-sjefen på Mo forteller at de har anmeldt folk til politiet, men at sakene ender opp med å bli henlagt.

– Vi har tatt utskrift fra Facebook-siden som beviselig dokumenterer hvordan folk driver organisert kjøring og tar betaling for dette, men politiet prioriterer det ikke. Mitt inntrykk er at de er glade for at piratene er der, siden de kjører fulle folk vekk fra sentrum.

Noen steder er politiet veldig flinke, mens andre steder er de mindre flinke.

Knut Thomassen / Styreleder i Norges Taxiforbund

Styrelederen i Norges Taxiforbund opplyser om at det er store lokale forskjeller med tanke på hvordan disse sakene prioriteres hos politiet.

– Noen steder er politiet veldig flinke, mens andre steder er de mindre flinke.

Han viser til at man i Norge må ha løyve for å drive taxivirksomhet, og at det er kriminelt for privatpersoner å ta betaling for transport.

– Om du kjører noen, er det ikke lov å ta betalt for noe mer enn de faktiske kostnadene.

– Hva bør gjøres?

– Det er politiet som må ta dette, og vi jobber med å få Justisdepartementet til å ta dette alvorlig, avslutter han.

NRK har forsøkt å få en kommentar fra politiet i Mo i Rana, men har så langt ikke lyktes.