I fjor tok politiet på Helgeland i bruk nye metoder for å holde igjen et utenlandsk vogntog da de stengte vogntoget inne med store mengder snø.
Nå ønsker regjeringen at det skal brukes hjullås slik at vogntog som har fått kjøreforbud ikke skal stikke av.
– Vi tar sikte på å få lagt fram forslaget for Stortinget i en lovproposisjon før nyttår, og så vil Stortinget sannsynligvis behandle det på nyåret, sier statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i samferdselsdepartementet til VG.
Forrige vinter ble hjullåsen prøvd ut på Sørlandet for første gang.
Blir påbud om vinterdekk på tilhenger
I går kveld sperret et utenlandsk vogntog E10 på Bjørnfjell i Narvik i flere timer på grunn av glatt føre. Sjåføren la seg til å sove i vogntoget foran køen.
For tre uker siden hadde sju vogntog problemer forskjellige steder på E6 etter et lite snøfall.
Fra nyttår vil kravet til å ha godkjente vinterdekk også gjelde for tilhengere med totalvekt over 3 500 kg. Kravet til å ha vinterdekk vil fra nyttår også gjelde for løftbare akslinger både på lastebiler og på tilhengere.
– Ut fra de erfaringer vi har gjort så langt i vinter, og tatt i betraktning de innskjerpede krav til dekk om kommer fra nyttår, ser vi helt klart et behov for å styrke kontrollene av dekk og kjetting på de tunge kjøretøyene i Region nord, sier leder av Utekontrollseksjonen i Statens vegvesen, Jørn Simonsen.
Gjeldende krav til dekk på tunge kjøretøy er at dekkene skal ha en mønsterdybde på minimum 5 millimeter.
På lastebilene er det krav til at forhjul og drivhjul skal ha godkjente vinterdekk. For tilhengere er det ikke påbud om at de har vinterdekk, men kravet til minimum mønsterdybde er det samme som for dekkene på lastebilen.
Fra første januar 2015 blir det også obligatorisk for alle tunge kjøretøy å ha bompengebrikke.
- Les også:
- Les også:
Vil øke kontrollene
Norske veimyndigheter kontrollert tre ganger så mange vogntog forrige vinter som tidligere år. Hele 37.000 vogntog ble stanset og kontrollert, og resultatet var nedslående. Mellom 10 og 15 prosent av de kontrollerte bilene hadde alvorlige feil og mangler.
Gjennom hele vinteren vil kontroll av dekk og kjettinger på tunge kjøretøy være en sentral del av tungbilkontrollene til Statens vegvesen.
– Målet er å kontrollere flest mulig av de tunge kjøretøyene som skal inn til Norge, sier Simonsen.
Så langt i vinter har Statens vegvesen kontrollert i underkant av 700 lastebiler og 500 tilhengere.
– Kontrollene viser at både norske og utenlandske lastebiler i all hovedsak er utstyrt med dekk som er i henhold til gjeldende krav. Imidlertid viser kontrollene at dette ikke gjelder for tilhengere hjemmehørende utenfor Norden. Den samme trenden ser vi også når det gjelder kjettinger for bilene og tilhengerne.
- Les også: