Hadsel kommune har søkt om statsstøtte til prosjektet på Norsk Hurtigrutemuseum. Kostnadsrammen er 120 millioner kroner.
Stortinget har bevilget 4 millioner til prosjektet i 2015. Samtidig fikk Kulturdepartementet (KUD) fullmakt til å gi tilsagn om 36 millioner kroner i senere budsjettår.
I et brev til kommunen setter KUD stramme vilkår for å betale ut støtten på i alt 40 millioner til det planlagte vernebygget.
Museumsfaglige krav
Departementet krever at det må inngås avtale mellom Hadsel kommune og Museum Nord om museumsfaglig drift av bygget.
KUD forutsetter også samarbeid blant annet om valg av arkitekt og konsulenter, om byggets utforming og om en plan for framtidig formidling av museet til bredere grupper av besøkende.
Kulturrådet oppfordrer Hurtigrutemuseet til å legge større vekt på hurtigrutens betydning for samfunnsutviklingen langs kysten og endringer i hurtigrutens funksjon.
Men også private aktører har spytter i for å realisere museet.
Fikk millioner av rik norskamerikaner
Norskamerikaneren Per Heidenreich er så begeistret for Hurtigruten og nordlendinger at han har åpnet lommeboka for å bidra til at Hurtigrutemuseet blir ferdigstilt.
Det USA-baserte familiefirmaet Heidenreich Enterprises har nemlig gitt stiftelsen Norsk Hurtigrutemuseum en gave på fem millioner norske kroner. Det er én million mer enn regjeringen bevilget til det samme museet over statsbudsjettet for i år.
– Jeg har blitt meget begeistret både for nordlendinger, landsdelen og ikke minst Hurtigruten. Nordlendinger er et hardt arbeidende folk med mye humor og en direkte replikk, noe jeg liker godt.
Landsatt i 1999
MS «Finnmarken» ble bygd i Hamburg i 1956 og seilte som hurtigruteskip til 1993.
I 1999 ble skipet landsatt på Stokmarknes, der det altså nå skal få varig vern under et vernebygg.