Hopp til innhold

Forsvaret bruker fire millioner i året på egen flyrute

Luftforsvaret er redd for at ansatte skal slutte. Derfor leier de inn eget charterfly to ganger i uken. – Man kan begynne å lure på logikken, sier tillitsvalgt.

Her markerer de slutten på 60 års historie

SKAL GJØRE PENDLINGEN LETTERE: Her markerer de ansatte ved Bodø hovedflystasjon slutten på 60 års historie tidligere i år. Luftforsvaret ønsker ikke at folk skal slutte av den grunn. Derfor setter de opp eget «pendlerfly».

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

Når Luftforsvaret nå setter opp egne «pendlerfly» for å transportere personell mellom Bodø, Ørland og Rygge, er det noe som vil koste Forsvaret rundt fire millioner kroner i året.

Det er en prislapp som den tillitsvalgte for Fellesforbundet på Bodø hovedflystasjon, Sigmund Myrvoll, liker dårlig.

Han forstår at dette er et bra tiltak for personellet, men mener det for Luftforsvaret sin del er en «fallitterklæring».

– Forsvaret har hatt og har en intensjon om at pendlerutgiftene skal ned. Når vi da ser at kostnadene med «pendlerfly» ligger på flere millioner kroner året, så kan man begynne virkelig begynne å lure, sier Myrvoll.

– Vil bli en voldsom kostnad

Stortinget vedtok i 2012 at Bodø hovedflystasjon skulle legges ned, og den første avdelingen som forlater byen er luftvernartilleribataljonen. Også den militære flystasjonen på Rygge legges ned, etter 70 års tjeneste.

Flytilbudet som er satt opp skal hindre at de ansatte slutter som følge av disse nedleggelsene.

Myrvoll mener imidlertid Luftforsvaret har langt bedre ting å bruke pengene på.

Dette tilbudet vil bli en voldsom kostnad i årene fremover.

Sigmund Myrvoll / Tillitsvalgt

– Vi må huske at den første suksessfaktoren i den omstillinga som Luftforsvaret er inne i, er at personalet flytter med til ny base, sier Myrvoll.

– Dette tilbudet vil bli en voldsom kostnad i årene fremover. Så lenge Luftforsvaret må ta dette fra de ordinære driftsmidlene, så er det klart at dette vil gå ut over andre ting i Luftforsvaret, fortsetter han.

Myrvoll er bekymret for at dette vil bli en permanent ordning etter at prøveperioden er over neste år.

– Personellet på Bodø har valgt å ikke flytte med, så det er sannsynlig at denne ruta blir å fortsette i lang tid, avslutter han.

– Vil ikke miste personellet i omstillingsprosessen

Stian Roen

VIL IKKE AT FOLK SKAL SLUTTE: Kommunikasjonssjef og major Stian Roen i Luftforsvaret.

Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvarets mediesenter

Kommunikasjonssjef og major Stian Roen i Luftforsvaret forteller at bakgrunnen for flytilbudet er en stor omstillingsprosess.

– I denne omstillingen ønsker vi å beholde kompetansen og personellet ved våre stasjoner, sier han.

– Kan man ikke transportere mannskapet med vanlige passasjerfly?

– Det kan man jo også gjøre. Men for å beholde personell med høy kompetanse, så er det viktig for oss å gi dette tilbudet i en periode.

Dessuten vil det ta mye lengre tid med vanlige passasjerfly, legger kommunikasjonssjefen til.

– Det gir mindre belastning på personellet, samtidig som de får muligheten til å være lengre hjemme hos sin familie, noe vi ser på som et godt familietiltak.

Vurderer ordningen fortløpende

Foreløpig er det kun snakk om en prøveordning med varighet på ett år, men allerede ved nyttår kan det bli klart om ordningen fortsetter.

– Vi vil foreta en vurdering fortløpende, avslutter kommunikasjonssjefen.