Dermed oppfylles kravene til tunnelsikring, samtidig som vegen får moderne standard og E6 mellom Fauske og Narvik blir 25 minutter kortere, skriver Statens vegvesen.
I dag mottok samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) Konseptvalgutredningen (KVU) for E6 mellom Fauske og Mørsvikbotn.
- Les også:
Ministeren fornøyd
– Det er fornuftig å se på en helt nye trase. Det vil være meningsløst å ruste opp de gamle tunnelene når man ikke er fornøyd med trasevalget, sier statsråden til NRK.
Regnestykket til Statens vegvesen viser at dette veiprosjektet ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt.
– E6 er hovedlivsnerven mellom nord og sør. En opprusting vil gi yrkessjåførene en bedre hverdag, trafikksikkerheten øke og reisetiden reduseres. Alt dette vil på sikt gi økt vekst i regionen, tror Solvik-Olsen.
Bakgrunnen for utredningen er at tunnelene på strekningen ikke lenger oppfyller EUs sikkerhetskrav. I tillegg er framkommeligheten dårlig, på grunn av smale tunneler og mange stigninger.
- Les også:
- Les også: Her vil Vegvesenet at nye E6 skal gå
Statens vegvesen anbefaler altså at det bygges helt nye tunneler, og at også resten av vegstrekningen kortes inn og bygges ut til høyere standard. Dermed blir det tilrettelagt for 90 kilometers hastighet på denne delen av E6. Avstanden mellom Fauske og Mørsvikbotn vil bli 64 kilometer, mot dagens 75 kilometer.
Parallelt planlegges videre utvikling av E6 fra Mørsvikbotn og nordover til Ballangen. Med forslagene som er vedtatt for denne strekningen, vil reisetida mellom Fauske og Narvik kunne reduseres fra 4,5 til 3,5 timer.
Ny trasé
Statens vegvesen har vurdert tre alternative traseer. Det ene alternativet innebærer utbygging av nye tunneler nokså parallelt med dagens veg.
Alternativet som Statens vegvesen anbefaler, følger dagens trasé på den første delen av strekningen. Deretter krysses Leirfjorden med en 860 meter lang bru før vegen fortsetter langs den gamle E6-traseen gjennom Bonådalen.
- Les også:
Et tredje alternativ med en 17 kilometer lang tunnel fra Nordfjorden til Sørfjordmo er også vurdert, men den faglige vurderingen er at en slik lang tunnel er mer sårbar for stengninger og vil gi en dårligere reiseopplevelse.
Samtlige tre alternativer er beregnet å koste mellom 7 og 9 milliarder kroner. Byggestart kan tidligst skje i 2018.