Hopp til innhold

Retten mener han har like mye skyld etter dramatisk bilbergingsuhell

Bilberger Arnt Ove Brattbakk må dele skylden etter den spektakulære utforkjøringen i Leirosen i Leirfjord i fjor. – Jeg registrerer at retten legger klart mest skyld på bergeren, sier motpartens forsvarer.

Brattbakk er lei

Bilberger Arnt Ove Brattbakk må dele skylden etter den spektakulære utforkjøringen i Leirosen i Leirfjord i fjor.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

Dommen fra Alstahaug tingrett konkluderer med at bergingsmannen handlet uforsvarlig.

– Jeg er skuffet over dommen og mener jeg ikke har gjort noe galt, sier bergingsbilsjåfør Arnt Ove Brattbakk i en kommentar til TV 2.

Han forteller at mange i bilbergingsbransjen har vært spent på dommen, som kan få stor betydning for hvordan man skal utføre bergingsoperasjoner hvor utenlandske vogntog og sjåfører er involvert.

– Jeg ønsker uansett klarere regler fra norske myndigheter for hvordan bergingsoppdrag skal utføres i fremtiden, poengterer Brattbakk overfor kanalen.

Dramatisk bilberging

Det var 1. april 2012 den spektakulære utforkjøringen fant sted.

Bilberger Arnt Ove Brattbakk ble sendt ut til fylkesvei 78 i Leirosen ved Sandessjøen for å bistå et utenlandsk vogntog som hadde problemer på det glatte føret.

Under slep av vogntoget fra Litauen fullastet med laks på glatt føre, veltet det utfor autovernet og dro med seg bergingsbilen ned ei 70 meter dyp skrent.

Bare sekunder før bergingsbilen forsvant ned skrenten sammen med vogntoget klarte Arnt Ove Brattbakk å hoppe ut.

Sjåføren av vogntoget, Dainius Sileika fra Litauen, ble funnet utenfor bilvrakene på bunnen av skrenten lettere skadd.

(artikkelen fortsetter under bildene)

Uenige om skyld

Det var Brattbakks forsikringsselskap som saksøkte forsikringsselskapet til det litauiske vogntoget. Ingen av partene var enige om hvem som hadde skylden for ulykken.

Motparten hevdet at bergingsoppdraget ble utført på en uforsvarlig og ufagmessig måte.

– Jeg angrer på det redningsoppdraget og vet ikke om jeg vil hilse på sjåføren under rettssaken, sa Arnt Ove Brattbakk til TV2.no før rettsaken skulle begynne.

– Ikke fornøyd med dommen

Advokat Ståle Hovda er forsvarer for forsikringsselskapet til motparten.

– Jeg registrerer at retten er helt enig med oss i at bergingsbilen drar traileren av veien, og det er i seg selv veldig viktig, sier han til NRK.no.

– Jeg har også sett at retten legger klart mest skyld på bergeren, selv om resultatet i dommen blir en 50/50-løsning. Men det skyldes lovens system.

– På hvilken måten legger retten mest skyld på bergeren?

– Det er en lang rekke momenter som leder fram til det. Han er den profesjonelle parten i situasjonen, og det er han som leder an og bestemmer hvordan ting skal foregå.

– Det blir altså en skylddeling, hva blir konsekvensene av det?

– Det får jo den konsekvens at ingen av partene har vunnet fullt ut. Dermed må hver side videre vurdere hvordan de skal forholde seg til dommen.

Hovda sier til NRK at de ikke har bestemt seg for hvorvidt de skal anke saken mot bilbergerens forsikringsselskap.

– Klienten min må vurdere om han er fornøyd eller ikke, men det var jo ikke det resultatet han i utgangspunktet ønsket. De ønsket jo at ansvaret skulle legges fullt og helt hos bilbergeren, så sånn sett kan vi ikke si oss helt fornøyd, forklarer Ståle Hovda.

– Begge er å bebreide

Nå har Alstahaug tingrett bestemt at både sjåføren av vogntoget og bergingsbilen var skyld i ulykken.

«Etter rettens vurdering er begge sjåførene å bebreide for trafikkuhellet. Retten legger særlig vekt på at begge sjåførene er profesjonelle, og retten legger til grunn at begge hadde forutsetninger til å vurdere farene ved slepet, til tross for at det er bergingsbilsjåføren som leder bergingsoperasjonen.»

Begge parter må dekke sine egne saksomkostninger, heter det i dommen.

Det har foreløpig ikke lykkes NRK.no å få en kommentar fra Arnt Ove Brattbakk eller hans forsvarer.