Hopp til innhold

Politiet i Salten skal vurdere om Hercules-ulykken får rettslig etterspill

Politiet i Salten skal vurdere om Hercules-ulykken, hvor fem mennesker omkom, skal få rettslig etterspill.

Geir Ove Heir

Politimester Geir Ove Heir har i dag fått tilsendt Havarikommisjonens rapport etter Hercules-ulykken. Politiet skal nå vurdere om saken skal få rettslige etterspill

Foto: Gerd Elise Martinsen

– Jeg har i dag sendt sluttrapporten fra Havarikommisjonen over til politimesteren i Salten. Rapporten er også oversendt generaladvokaten i Forsvaret for en juridisk gjennomgang, sier generalløytnant Morten Haga Lunde i Luftforsvaret til NRK.no.

Selv har han ikke noe formening om hvorvidt noen kan stilles strafferettslig ansvarlig for ulykken.

– Jeg er ikke jurist. Men dette er en stor og viktig jobb som vi kommer til å sette inn all energi på å få gjennomført på en god måte.

Fatal misforståelse

Flystyrten i Kebnekaise-massivet i mars i fjor var ifølge havarikommisjonen forårsaket av at flybesetningen ikke var oppmerksom på at flygelederne ga feilaktige klareringer.

Besetningen forsto heller ikke hvilken risiko som var forbundet med å følge disse klareringene.

Kommisjonen mener at besetningen om bord i flyet stolte for mye på den svenske flygeledelsen.

Flygelder alene på jobb

Rapporten viser at flygelederen som satt alene i tårnet i Kiruna, hadde lite erfaring, særlig med innflygninger fra vest, retningen flyet kom fra. Manglende radardekning i området gjorde at flytrafikktjenesten heller ikke kunne følge opp og lede flyet.

Klareringen den svenske flygeledelsen ga ble automatisk godtatt av den norske fartøysjefen.

Lydloggen mellom pilotene og bakkekontrollen i Kiruna indikerer at de misoppfattet hverandres intensjoner med flygingen.

– Det er vanskelig for meg å vurdere hvordan dette kunne skje. De som kunne gitt oss svarene er dessverre ikke blant oss lengre. Vi må ettergå og se på prosedyrene for såkalt terrengseparasjon blir fulgt. Vi må også se på om ansvaret en fartøysjef har i forhold til sin egen navigasjon blir ivaretatt.

Foreløpig får ikke kritikken i Havarikommisjonens rapport noen personellmessige konsekvenser.

– Vil ikke gå av

På pressekonferansen i Oslo Militære Samfund fikk generalinspektør Finn Kristian Hannestad i Luftforsvaret spørmål fra media om han hadde vurdert om kritikken ville få konsekvenser for hans egen stilling.

– Det får andre eventuelt vurdere, sa Hannestad.

Forsvarssjef Sunde går av om tre måneder, men det har ikke sammenheng med havarirapporten.

Ikke tatt for lett på sikkerheten

Per Egil Rygg, Morten Haga Lunde, Harald Sunde under framlegging av havarirapport

Forsvarsledelsen, her ved brigader Per Egil Rygg, generalløytnant Morten Haga Lunde, forsvarssjef Harald Sunde og generalinspektør Finn Kristian Hannestad i Luftforsvaret.

Foto: Adrian Dahl Johansen / NRK

Generalløytnant Morten Haga Lunde avviser at Luftforsvaret tatt for lett på disse forholdene under tidligere øvelser.

– Øvelsene har et stort sikkerhetsfokus, og vi lærer hele veien. Vi driver militære operasjoner som er annerledes enn sivil flyging. Når du nærmer deg terrenget, øker risikograden, sier Haga Lunde til NRK.no.

Forsvaret har tidligere benektet at de drev med såkalt taktisk flyging. Ifølge flyets lydlogg framgår det imidlertid at bakkevarslingssystemet om bord i «Siv» var innstilt på «tactical mode», det vil si taktisk flyging.

Hadde systemet stått i normal modus, ville flygerne blitt advart noen sekunder før kollisjonen, slå havarirapporten fast.

Ikke taktisk flyging

– Vi bedrev ikke taktisk flyging i forkant av ulykken. Dette er også redegjort for at både den svenske og den norske kommisjonslederen. Skissene i rapporten viser at flyet flyr inn i området og deretter foretar en kontrollert nedstigning. Taktisk flyging i militær sammenheng betyr at vi benytter terrenget for å skjule seg. Det er ikke tilfellet her, sier generalløytnant Morten Haga Lunde til NRK.no.