Hopp til innhold

Sivilforsvaret klare til å hjelpe svenske myndigheter etter flystyrten

Kan bistå med utstyr og mannskap dersom det blir nødvendig. Har samarbeidet med svensk politi tidligere.

Havaristedet i Sverige

Havaristedet ligger utilgjengelig til i Gällivare i de svenske Lapplandsfjellene. Bildet viser krateret hvor flyet etterlot seg etter å ha styrtet.

Foto: Marja Påve/SVT

Postflyet med to personer om bord var på vei fra Gardermoen til Tromsø, da det styrtet øst for Tysfjord natt til i går.

Havaristedet ligger om lag ni kilometer øst for grensen til Norge, på over tusen meters høyde. Stedet ligger utilgjengelig til og det er om lag 2,5 mil til nærmeste bebyggelse.

I timene etter at flyet styrtet var det rundt 30 minusgrader i området, og de lave temperaturene gir utfordringer for arbeidet på stedet.

Kan bidra med utstyr og mannskap

Hos Sivilforsvaret på den norske siden av grensen, er de klare til å bistå med både utstyr og mannskap, dersom svenske myndigheter ønsker det.

– Hvis vi får en anmodning fra svenske myndigheter, ønsker de erfaringsmessig at vi stiller opp med et sivilforsvarskonsept som består av skadestedstelt, varme i teltet og et betydelig lysutstyr for å lyse opp et skadested, sier distriktssjef Erik Furevik i Midtre Hålogaland sivilforsvarsdistrikt.

Sivilforsvaret har tidligere bistått svenske myndigheter etter at det gikk et skred ved vintersportsstedet Riksgränsen, øst for Narvik.

– Vi erfarte at de svenske politimyndighetene i Norrbotten satte pris på samarbeidet med det norske sivilforsvaret og utstyret vi kunne stille opp med, sier Furevik.

Grafikk med det faktiske flyet som styrtet

HAVARERT: Flyet skal ha havarert ti kilometer unna den norske grensa. Havaristedet mellom innsjøen Akkajaure og den norske grensa, i Lapplandsfjellene.

Foto: Flighttracker24.com (grafikk: NRK)

Lave temperaturer

En eventuell anmodning om bistand vil komme fra svenske redningsmyndigheter i Gøteborg til Hovedredningssentralen for Nord-Norge. Deretter vil Sivilforsvaret bli varslet via politiets operasjonssentral i Midtre Hålogaland.

Furevik beskriver redningsarbeid i det kalde, nordsvenske høyfjellet som spesielt.

– På kveldstid gjør kulden at mannskap fryser fort og da er det godt å sette opp et skadestedstelt med varme. Det er viktig infrastruktur at folk kan komme inn å varme seg for så å fortsette den viktige jobben de gjør.

En avtale mellom Norge og Sverige gjør at det norske Sivilforsvaret kan passere den svenske grensen med alt sitt tunge beredskapsutstyr uavhengig av tollhindre.

– Vi kan kjøre det opp til svenskegrensen og i dette tilfellet eventuelt få det løftet inn til havaristedet.

Funnet av norske jagerfly

Flyet sendte ut et mayday-signal klokka 00:20, før det forsvant fra radaren. De siste radarbildene viste at flyet var 120 kilometer nordøst for Bodø, inne på svensk territorium. Om lag to og en halv time senere fant to norske jagerfly vraket.

Flyet som styrtet er av typen Canadair CRJ-200 og eies av det svenske selskapet West Atlantic. De flyr oppdrag for Posten i Norge. Om bord i flyet var det 4,5 tonn post som skulle til Tromsø.

I dag skal det blant annet letes etter flyets ferdsskriver og taleregistrator, som kan gi svar på hva som forårsaket ulykken.

Et postfly på vei fra Oslo til Tromsø styrtet på svensk side natt til fredag. To personer var ombord i flyet. Svensk politi holdt en pressekonferanse i ettermiddag.

Svensk politi holdt fredag ettermiddag pressekonferanse om ulykken.