Den siste samtalen mellom Hercules-flyet og tårnet i Kiruna er sikret på lydbånd.
Det bekrefter sjef ved flytårnet, Anne Stöckel, ovenfor svenske Piteå-Tidningen.
Samtalen fant sted kort tid før flyet forsvant fra radaren over Kebnekaisemassivet klokka 14.56 på torsdag. Da var flyet bare åtte minutter unna Kiruna, skriver Piteå-Tidningen.
Hemmeligstemplet
Lydbåndet eies av Havarikommisjonen og forblir hemmeligstemplet inntil videre.
Per-Egil Rygg, leder av den norske delegasjonen i den norsk-svenske undersøkelseskommisjonen vil ikke kommentere denne kontakten, overfor Dagbladet.
– Vi skal sette sammen et stort bilde med mange biter, så for å unngå spekulasjoner, så vil vi være helt sikker på dette bildet før vi går ut med slik informasjon, sier Rygg til avisen.
Leter med radar
I dag har Forsvaret testet ut om de kan bruke radar for å finne deler som er begravd i snøen etter flyulykken hvor fem norske offiserer omkom.
Per Egil Rygg sier at det ser ut til å fungere bra.
Jobber på isbre
Flyet kjørte inn i fjellveggen like ved toppen på Kebnekaise. Rett nedenfor er det en isbre. Det er her letemannskapene jobber.
– Vi har fått kartlagt stedet ganske godt, og har god oversikt over havaristedet. Men det er et lite tilgjengelig område, og et er ekstreme forhold, og sånn sett er det et veldig krevende arbeid, sier Rygg.
- Les også: Fjellklatrere skal lete i fjellveggen
Det er gått flere skred i området, og vrakdeler og de omkomne ligger begravet i store snømengder. Politiet gjør hele tiden funn av levninger, med god hjelp av spesialtrente politihunder.
I løpet av tirsdag er det ventet at fire nye søkehunder skal komme til Nikkaluokta.
To av hundene er opplært til å lete etter omkomne mennesker.
Leter etter de «svarte boksene»
Søndag ble det funnet vrakdeler fra flyets haleparti. Det ga letemannskapene håp om å finne ferdskriveren og taleregistratoren.
I de såkalte svarte boksene finnes alle tekniske flydata, samt all kommunikasjon, både den som foregikk inne i flyet og den som var med andre besetninger, samt kommunikasjonen med flygelederne.
– De svarte boksene ligger sannsynligvis begravet i snøen, men vi antar etter at de er intakt, sier generalmajor Morten Haga Lunde.
Det finnes eksempler fra tidligere ulykker hvor fly har eksploderer og man fortsatt har fått informasjon ut fra de svarte boksene. Kilder NRK har snakket med mener det derfor er sannsynlig at boksene blir funnet noenlunde intakt.
Fra Evenes til Kiruna
Mandag la det norske Forsvaret ut grafikken som viser den faktiske flyruten til det norske Hercules-flyet som styrtet i Sverige. Radarpunktene viser at flyet holdt planlagt kurs, ifølge Forsvaret.
Kartet viser også at det 2106 meter høye fjellet Kebnekaise lå midt i ruten til Hercules-flyet.