Gründere i Nordland vil hente ut 1000 år gamle isbiter fra Svartisen til eksklusive restauranter over hele verden. I fjor startet selskapet Svaice å hente ut is fra Svartisen med helikopter.
Men i vinter satte Fylkesmannen foten ned for prosjektet, og stilte spørsmål ved om kommunen hadde gjort gode nok vurderinger før de ga tillatelse. Politikerne hadde nemlig ikke tatt hensyn til støykonsekvensene for beboerne.
Det var snakk om flere tusen helikopterturer for å få hentet ned de eksklusive isbitene, noe som gjorde prosjektet omstridt. Naboene fryktet at alle helikopterturene ville gjøre området ubeboelig.
Nå er det klart at Svaice kan fortsette virksomheten likevel. Etter at lokalpolitikerne har gjennomgått saken på nytt, har kommunen nok en gang kommet fram til at de vil gi firmaet dispensasjon for å utvinne isbiter.
– Da snakker vi om prøvedrift for sommersesongen i år. Så vi vil kreve en større reguleringsplan for driften neste år, sier Ola Arnfinn Loe, som er leder for planutvalget i Meløy kommune.
37 flytimer
Bakgrunnen er blant annet en ny landingsplass for helikopteret, som ifølge Svaice ligger i et ubebodd område nærmere uttaket. Dermed er støyproblemet løst. I tillegg reduseres flytida med 60 prosent.
– Vi har nesten ikke noen høydemeter igjen når isen skal fraktes ut, noe som betyr en veldig effektiv utflyvning, sier daglig leder Geir Olsen i Svaice.
Dermed vil lokalbefolkningen merke mye mindre til virksomheten. De neste tre månedene planlegger selskapet å hente ut 440 kubikk is fordelt på 37 flytimer.
Olsen anslår at de bare vil lande i bebodde områder rundt 150 ganger over en 16 uker lang periode, og da stort sett bare for å hente folk eller fylle drivstoff.
Tror alle vil være fornøyde
De nye driftsendringene vil kanskje også roe gemyttene til miljøbevegelsen, som tidligere har uttalt seg svært kritisk til planene,
– Jeg tror alle vil være fornøyde med de grepene som er tatt. Vi fikk en del erfaring i fjor som vi har bygget videre på, og i år har vi fått ting mer på plass.
Kan komme til å stoppe prosjektet i fremtida
Ola Arnfinn Loe understreker at de skal følge nøye med i prøveperioden. Når det blir snakk om reguleringsplan, vil miljøaspektene og bekymringene fra blant annet friluftsorganisasjonene komme mer inn i bildet.
– Vi synes dette er et spennende prosjekt, og da bør de få lov til å prøve seg. Så får vi se hva konsekvensene blir. Skulle det vise seg at driften får en negativ konsekvens, så er det fullt mulig å sette en stopper for dette i fremtida.