Hopp til innhold

Selger verdens eldste hurtigrute

Den er liten, værbitt og uten luksusen som er i de nye hurtigrutene. Likevel er «Nordstjernen» kanskje det absolutte symbolet på selve hurtigruta langs leia. Nå skal det fredete skipet selges.

Verdens eldste hurtigruteskip skal selges når MS «Finnmarken» er tilbake i hurtigrutetrafikk etter oppholdet i Australia i løpet av en toårsperiode. Planen om å selge det verneverdige skipet har nådd fartøyvernavdelingen hos Riksantikvaren.

Må søke om eksporttillatelse

– «Nordstjernen» er en svært viktig del av vår verneflåte. Det er det siste passasjerfartøyet av den typen som har de klassiske linjene i behold, sier leder Alexander Ytterborg for fartøyvernseksjonen hos Riksantikvaren.

Dermed kan det bli vanskelig å selge «Nordstjernen» til høystbydende på et internasjonalt marked.

– Skipet er så gammelt at norsk lov gir Hurtigruten pålegg om å søke om eksporttillatelse dersom båten skal selges ut av landet, sier Ytterborg.

– Vil en slik tillatelse bli gitt?

– Det er for tidlig å si. Nå skal vi sette oss ned med Hurtigruten å diskutere de ulike alternativene som kan ligge her. Men dette er som sagt en helt spesiell båt, understreker Ytterborg.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Har ikke råd å beholde det

Mange har håpet at Hurtigruten ville beholde «Nordstjernen» som verdens eldste hurtigruteskip, men kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten sier at løpet er kjørt.

– Nordstjernen har gjort en fantastisk jobb langs kysten. Men vi har dessverre verken organisasjon eller økonomi til å ta vare på ekstra skip. Det blir uforholdsmessig dyrt, sier Ragnar Norum i Hurtigruten til NRK.no.

Han trøster hurtigruteentusiastene med at MS «Lofoten» fortsatt skal gå i rutefart mellom Bergen og Kirkenes.

– «Lofoten» er bare åtte år yngre enn «Nordstjernen». Den skal fortsatt seile i mange år framover, sier han.

150 ganger rundt

Hurtigruteskipene Nordstjernen og Lofoten ved kai i Trondheim

Hurtigruteskipene Nordstjernen og Lofoten ved kai i Trondheim.

Foto: Jon Rokseth

MS «Nordstjernen» ble bygd ved Bluhm und Voss i Hamburg i 1956. Den gamle ærverdige damen har på sine 55 år opp og ned langs norskekysten tilbakelagt en distanse som tilsvarer mer enn 150 ganger rundt jorda. I flere år gikk den også i cruisefart på Svalbard om sommeren.

Den har seilt i godt vær og dårlig vær og møtt nyttårsorkanen på Stadhavet i 1992. Likevel har den gamle hurtigruten har aldri vært utsatt for ulykker eller havari.

Spøkelse om bord?

Da NRK Nordland mønstret om bord i 2006 ble det kjent at skipet har sitt eget spøkelse som vokter over seg. Når det er natt og stille om bord kan man oppleve rare lyder av dører som går opp og igjen av seg selv. Kanskje er det en tysk arbeider som skal ha omkommet under byggingen i 1956 som fortsatt er om bord og sørger for at alt er bra.

– Han er her og passer på oss. Vi har full tillit til at han vil oss vel. Hadde han villet oss noe ondt, hadde vi meket det, sa kaptein Kåre Søllevold i tv-reportasjen som gikk til Norge Rundt i 2006.

Han skrøt da også av båtens ferdigheter på havet.

– Det er en god sjøbåt. Det betyr ikke at det ikke kan slingre. Men båten er svært stabil og har bevist at den kan tåle vær og vind.

Hva mener du bør skje med «Nordstjernen»? Diskuter her!