Hopp til innhold

F-16-fly var sekunder fra flykatastrofe

En snau uke etter at et norsk Hercules-fly styrtet i fjellveggen under militærøvelsen Cold Response, var to F-16-fly bare 300 meter fra å kollidere.

f-16

Det var to F-16-fly som kom svært nær hverandre i luftrommet over Nord-Norge bare seks dager etter at Hercules-flyet havarerte under Cold Response.

Foto: Hanne Olafsen, Forsvaret / Scanpix

Fem norske offiserer omkom da et Hercules-fly styrtet inn i Sveriges høyeste fjell, Kebnekaise 15. mars.

Seks dager senere, på den siste dagen av militærøvelsen Cold Response, var to norske F-16-fly fra Bodø og Ørland bare sekunder fra kollisjon i luftrommet over Nord-Norge, skriver Adresseavisen.

– Foruroligende

– Det er foruroligende at militærøvelsen Cold Response, hadde både en alvorlig dødsulykke i Kebnekaise og en nesten-kollisjon mellom to F16-fly i Nord-Norge, sier FrPs Jan Arild Ellingsen i Stortingets forsvarskomite.

Han forventer at forsvarsministeren vil få spørsmål om sikkerheten rundt militærøvelsene.

– Vi forutsetter at når Forsvaret øver så vet de hva de holder på med. Å ta vare på personell og materiell under en øvelse må ha høyeste prioritet. At det skjer to hendelser i samme øvelse er ikke et godt tegn for Forsvaret, sier han til NRK.no.

Ser alvorlig på saken

Forsvaret tar hendelsen alvorlig, og har satt en undersøkelsesoffiser fra en nøytral avdeling til å granske hendelsen.

– Situasjonen var uoversiktlig. Vi var ikke klar over hvor flyene befant seg i forhold til hverandre. Slike situasjoner skal undersøkes, og derfor er det oppnevnt en undersøkelsesoffiser som skal gå igjennom radardata og snakke med de involverte personene, sier kommunikasjonssjef John Espen Lien i Forsvarets operative hovedkvarter (FOHK).

Lien sier til NRK at det er for tidlig å si hva som gikk galt.

– Nå skal undersøkelsene gå sin gang. Dette var en såkalt luftkampsituasjon hvor flyene skulle fly mot hverandre. Da har de et sett regler de skal gå etter. Det kan ha oppstått en misforståelse, sier John Espen Lien.

Kom inn i den andres luftkorridor

Oberstløytnant John Espen Lien

Oberstløytnant John Espen Lien.

Foto: Torbjørn Kjosvold

Det ene F-16-flyet kom inn i det andres luftkorridor og flyene passerte hverandre med få sekunders margin. Når flyene flyr i formasjon, er de nærmere hverandre, men i denne situasjonen var det andre krav, skriver avisen. Om flyene kommer nærmere hverandre enn tusen fot blir hendelsen automatisk rapportert inn.

Forsvaret vil ikke karakterisere hendelsen som en nestenulykke.

– Det vi nå finne ut om det er ting i operasjonsmønsteret som må justeres eller om dette er sak som kunne oppstå og man må akseptere, sier Lien.

Lien opplyser at konklusjonen av undersøkelsen av hendelsen ventes etter påske.

Fem fly i nestenkollisjon

Video Nestenulykke med F-16 i Trollfjorden (foto: Forsvaret)

Nestenulykke med F-16 i Trollfjorden

Det er ikke første gang norske F-16-fly er på kollisjonskurs. Med en avstand på bare 30–40 meter passerte Forsvarets jagerfly hverandre nede i en trang fjord i Nord-Norge 4. august 2010.

Granskingen etter den nestenulykken viste mangelfull koordinering i forkant, og det ble anbefalt bedre rutiner på å rapportere planer for øvelser og flyging.

Trollfjorden

De norske F16-flyene hadde vært ute på øvingsoppdrag fra basen sin i Bodø, da det nesten gikk galt.

Totalt seks fly hadde dratt ut fra jagerflybasen i Bodø for å trene på ulike oppgaver.

Fem av flyene møttes da helt uventet nede i den trange Trollfjorden i Hadsel kommune i Vesterålen. Avstanden mellom flyene var på det minste 30–40 meter, og det var like før det skjedde en katastrofal kollisjon.

– Dette var en veldig alvorlig situasjon. Katastrofepotensialet var absolutt til stede, sa flytryggingsinspektør Rune Støtvig i Luftforsvaret til NRK.

Han leder arbeidet med trygghet for alt som skjer i lufta i regi av Forsvaret, og det er hans avdeling innenfor Luftforsvaret som gransket hendelsen i ettertid.