– Målet er at alle skal settes i kjørbar stand, sier Emil Skatvik.
Så å si hver dag er han på plass i verkstedet sitt på Klungset leir i Fauske. Der mekker han og kameraten Raymond Olsen på militære kjøretøy fra siste verdenskrig.
En av bilene han har satt i stand er Dodge WC63 fra 1943. En bil som ble brukt av militærpolitiet.
– Denne bilen er kjøpt på auksjon i Forsvaret for ti år siden. Den har vært helt rammerein og vi har restaurert den her i leiren.
Kjøretøyene teller jeeper, lastebiler, en beltevogn, ambulanse, personbiler og motorsykler. De er samlet gjennom flere år. Interessen arvet Emil Skatvik fra faren.
– Jeg fikk min første bil som fireåring. Faren min kjøpte en militær lastebil på auksjon på Rognan. Han brukte en hel sommer med vinkelsliper på å sette den i stand. Naboene var ikke helt fornøyde, sier Skatvik.
En tysk favoritt
Favoritten i samlinga er en tysk motorsykkel med sidevogn fra 2.verdenskrig av typen BMW R75.
– Dette er den første sykkelen med hydraulisk bakbrems. Den var virkelig en revolusjon da den kom.
– Hvor fikk dere tak i den?
– Sykkelen hentet vi i München etter å ha funnet den på nettet. Etter å ha satt den i stand, har den en verdi på mellom 300.000-400.000 kroner. Slike kjøretøy blir sjeldnere og sjeldnere.
Til daglig er Skatvik mekaniker på anleggskjøretøy. Han mener kjøretøy fra krigen er spesielt interessante.
– Under krigen var det en voldsom utvikling på kjøretøy. I motsetning til det jeg holder på med til daglig er dette enkle og greie saker, men det funker. Jeg liker å få skrot til å bli juveler.
Kjøpte en hel militærleir
Kjøretøyene er plassert i Klungset leir som ble bygd av tyskerne under krigen. Det gamle militære sjukehuset ble nylig fredet av Riksantikvaren. Skatvik og Olsen eier i dag leiren. Målet er å sette leiren i stand slik den var opprinnelig.
– Da Forsvaret skulle selge leiren, fant vi ut at vi ville kjøpe den. Vi er interessert i alt som har med 2.verdenskrig. Nå har vi begynt å restaurere leiren, sier Skatvik.