Hopp til innhold

Vintersalting åpner for rustangrep

Når sjekket DU understellet sist? Også nordpå må bilistene akseptere rustskader som følge av salting på veiene vinterstid.

Video 2cc90ad8-6d89-4900-800e-c4c1ddf324cf.png

Willy Vindvik Hanssen

HAR SETT MYE RUST: Willy Vindvik Hanssen ved NAF.

Foto: Harald Krogtoft

Før ble biler nordfra solgt til høyere pris fordi de hadde færre rustskader enn biler sørpå.

Men nå er dette i ferd med å bli historie, for nå saltes det mye om vinteren i Nord-Norge, for å holde veiene bare og redusere antallet ulykker.

Men ifølge NAF går ikke saltet bare til angrep på snøen og isen, men også på bilene. Willy Vindvik Hanssen ved NAF sin teststasjon viser fram en bil som har gått i Bodø og er 10 gammel. Rustangrepene på bilen er NAF sin representant sikker på skyldes veisalt.

– Vi ser rust som har forlagt seg og rustdannelsen har startet. Det er helt normale ting, som vi ser på nyere og nyere biler i dag, sier Willy Vindvik Hanssen, bilteknisk konsulent i NAF.

– Dette skyldes veisalt. Jeg har vært i dette gamet i 30 år, og vi ser at bilene som går mellom Bodø og Tverlandet, har fått flere og flere slike skader de sist årene, sier Hansen til NRK.no.

Vil unngå ulykker

Grunnen til at det oppstår rust på biler i Bodø-området og andre deler i Nordland, ser vi når vegvesenets biler dukker opp. Så fort det blir vinter, og fare for glatte hovedveier, spruter vegvesenet saltlake på dem for å fjerne is og snø.

Men avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Skjerve, har trafikantenes sikkerhet som første prioritet. – Ved at vi kan presentere sommerføre på veien inn til Bodø hele vinteren, gjør at vi får ned antallet ulykker og vi har opprettholdt framkommeligheten.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Vegvesenet salter i Bodø

SVISJ, SVISJ: Og så var det bare veier igjen!

Foto: Harald Krogtoft

Men saltlaken oppfører seg som vann, og spruter både på egen og andre sine biler. Og selv om vannet tørker, blir saltet liggende. Denne typen saltangrep er nå blitt mer regelen enn unntaket.

– Saltet ligger her, og i kombinasjon med fukt, så blir det brunere og brunere og legger seg i skjøtene, forklarer Vindvik Hanssen. Han vurderer verditapet på bilen til å ligge rundt 10 000 kroner.

Kommer aldri tilbake til strøsand

Men gevinsten av saltingen er altså større trafikksikkerhet. Ifølge en rapport som SINTEF ga ut i 1995, reduseres det totale antall ulykker med 20 % på saltet vintervei, sammenlignet med antallet ulykker på godt gammelt vinterføre som dette.

Men å skulle skifte fra saltlake til strøsand igjen kan vi visst bare glemme, i alle fall på hovedveiene i Bodø.

Det gamle regimet kommer vi aldri tilbake til, understreker Kjell Skjerve i vegvesenet. – Trafikken inn mot Bodø har økt voldsomt, og vi er nødt til å salte for å opprettholde framkommeligheten.