For femte dagen på rad denne uken kanselleres ferger mellom Bodø og Moskenes. Dermed fortsetter problemene for milliard-fergene i Nordland.
- Les saken:
Rolls-Royce har vært en viktig utstyrsleverandør på de fire gassfergene til Torghatten Nord, som har vært i drift siden starten av 2013.
Selskapet er kanskje best kjent som leverandør av flymotorer, men produserer også motorer med lavt utslipp for skip, utstyr og sikkerhetssystemer til atom-, offshore- og kraftindustrien, samt plattformer og store rørledninger for olje- og gassindustrien.
– Vi har levert motorsystemet, automatiserings- og kontrollsystemet samt noe elektrisk anlegg, forteller kommunikasjonssjef Anette Bonnevie Wollebæk hos Rolls-Royce til NRK.
Hun forteller at gassfergene i Nordland har et sammensatt problem, men at det er funnet en del feil med deres egne system.
– Noen av problemene skyldes vårt utstyr, mens andre problemer skyldes feil hos andre leverandører. Vi forsøker å analysere hele sammenhengen, sier Wollebæk.
– Systemet er komplekst, og det er viktig at det opereres riktig, legger hun til.
- Les også:
Har sendt servicetekniker
Som følge av at problemene har tårnet seg den siste tiden, har selskapet hatt en egen servicetekniker i Lofoten de siste tre ukene. Denne personen har fulgt mannskapet og problemene på nært hold.
– Vi har hatt en person der oppe i tre uker ja. Han har funnet ut at årsaken til problemene de siste dagene har vært med automatiserings- og kontrollsystemet, noe som påvirker motoren. Det er vi i ferd med å utbedre.
Nå er målsettingen å bedre forstå driftsavbruddene.
– Det vi har sett så langt er at problemene har mange sider. Det er vanskelig å gi et entydig svar på hva som er problemet, fordi problemene varierer fra gang til gang, sier kommunikasjonssjefen.
- Les også:
– Vil utbedre så raskt som mulig
Wollebæk understreker at de er opptatte av å ha et godt samarbeid, og at de derfor stiller opp når slike problemer oppstår.
– Jeg føler at vi har hatt en god tone underveis, og at alle parter ønsker å løse de problemene som har vært. Vi har forståelse for at publikum og Torghatten Nord er frustrert. Derfor følger vi opp situasjonen tett.
– Når kan problemene være fikset?
– Vi har ikke noe tidsperspektiv på når problemene kan være utbedret per i dag. Vi jobber med å gjøre de justeringene som trenges, og vil utbedre feilene så fort som mulig, avslutter hun.