Hopp til innhold

Publikum svikter Hamsunsenteret

– Markedsføringa av Hamsunsenteret er ikke er god nok, mener en tidligere ansatt. Museumsdirektøren skylder på pengemangel for at de ikke klarer å friste publikum.

Årets besøkstall for Hamsunsenteret vil ende på om lag 16 000. Det er 4000 færre besøkende enn det man forutsatte da det ble bygget.

– Om markedssjefen for Hamsunsenteret sitter i Lofoten eller i Bodø, eller kanskje helst i Oslo, så vil det bare være et fortrinn. For her gjelder det å formidle ut et kjempeprodukt som vi kan være veldig stolte av. Og som jeg er stolt over å ha vært med å bygd opp, sier Ronald Altinius.

Har ikke markedsansvarlig

Utstilling på Hamsunsenteret

FOR FÅ SER UTSTILLINGENE: Målet er 20 000 besøkende i året. Det greier ikke Hamsunsenteret å oppnå i år. Og det til tross for at de teller hver eneste person som beveger seg inne på museumsområdet.

Foto: Lars Bjørn Martinsen / NRK

Litteraturformidler og Hamsunekspert Ronald Altinius var den første som ble ansatt ved Hamsunsenteret. Han sa opp sin stilling.

– Det sviktende besøkstallet skyldes at Hamsunsenteret ikke har en egen markedsansvarlig og at dette må finansieres med de midlene Hamsunsenteret har.

Vet ikke hvordan

Hamsunsenteret
Foto: Lars Bjørn Martinsen / NRK

To år etter at Hamsunsenteret ble bygd til 150 millioner kroner på Hamarøy vet ikke eierne hvordan de skal drifte senteret. Det bekrefter direktør i Nordlandmuseet, Harry Ellingsen.

Nordlandsmuseet med direktør Harry Ellingsen har ansvaret for drifta av Hamsunsenteret på Hamarøy med sine seks ansatte. Det er staten, Nordland fylkeskommune og Hamarøy kommune som eier Hamsunsenteret, og driftsbudsjettet er i dag på 4,7 millioner kroner. Dette er over to millioner kroner for lite, sier Harry Ellingsen til NRK.

– Vi må ha åtte stillinger for å få virksomheten til å gå rundt på en fornuftig måte. Bare slik kan vi drive alle aktiviteter det er en forutsetning at vi skal holde på med. Vi skal ta imot publikum, drive forskning, og vi skal være en del av et internasjonalt nettverk på Hamsunhistorie, sier museumsdirektør Harry Ellingsen.

To stillinger for lite

Hamsunsenteret har ingen markedssjef og heller ingen markedsplan. Det mener Altinius er grunnen til at man ikke når 20.000 i besøkende, som var målsettinga ved oppstart. Men skal det opprettes ei ny stilling som markedssjef betyr det at Hamsunsenteret må ha mer penger, sier direktør Harry Ellingsen i Nordlandsmuseet.

– Sånn som det ser ut så ser det ut til at vi vil lande på 16 000 besøkende i år. Det er det vi får til med to stillinger for lite.

Nesten som geitekillingen

For å få opp antall besøkende ved Hamunsenteret telles alle som beveger seg inn på museumsområdet. Også de som ikke betaler billett. Denne måten å telle besøkende på kan lett skade Hamsunsenterets troverdighet, sier litteraturformidler Ronald Altinius, og tenker på eventyret om Geitekillingen som kunne telle til ti.

– Og som telte sitt eget speilbilde til slutt. Det trenger ikke Hamsunsenteret. De har kraft og potensial til å fange opp mye mer folk. Ut for å markedsføre, er oppfordringa fra Altinius.

Kan skade omdømme

I dag er Hamsunsenteret underlagt Nordlandsmuseet. Likevel har senteret på Hamarøya egen direktør, egen nettside og egen logo. Direktør ved Nordlandmuseet Harry Ellingsen, innrømmer at dette er i utfordring for
museumsledelsen.

– Jo, det er det. Hamsunsenteret burde gå mer av seg selv enn det gjør i dag. Det går ut over hele museet at det er sånn som i dag. Det går på vårt omdømme i Nordlandsmuseet hvis driften av Hamsunsenteret ikke blir god nok. Men jeg velger å være optimist og håper det ordner seg, sier Ellingsen.

Hamsunsenteret

FOLKSOMT PÅ ÅPNINGA: Den 13. juni 2009 ble Hamsunsenteret offisielt åpnet på Presteid på Hamarøya. Målet var at senteret hvert år skulle ha så mange som 20 000 besøkende. I år blir det 4000 færre.

Foto: Knut Folkestad / NRK