Hopp til innhold

Redder dødstruet revefamilie

Dyrevernere berger livet til dødstruet revefamilie på Narvik Lufthavn.

Rev på rullebanen utgjør sikkerhetsrisiko ved narvik lufthavn, Framnes

Lille Mikkel Rev får leve likevel, etter at Noah og Dyrebeskyttelsen tok affære.

Foto: Avinor, Narvik

Mariell Osmark og Nadia Bless Kaski

Mariell Osmark og Nadia Bless Kaski har i dag lett etter revehiet.

– Denne reven har like stor rett til å leve som andre, sier Mariell Osmark og Nadia Bless Kaski til NRK.no. Søndag har de gått manngard inne på flyplassområdet på Narvik, for å lete etter hiet.

– Det er urettferdig å straffe reven fordi vi skal bruke skogen, sier Nadia.

Flyplasspersonalet i Narvik er lei av å jage rever hver gang et fly skal ta av eller lande.

Reveunge gikk seg vill

Denne reveungen gikk seg vill men ble tatt hånd om i Håkvik, Narvik.

Nå har de fått tillatelse fra politiet til å skyte revene, men lover å holde skuddene etter at NOAH og den lokale Dyrebeskyttelsen har kommet på banen.

Det hele handler om en liten revefamilie som har bosatt seg på feil sted, nemlig Narvik Lufthavn. Revemor og ungene hennes kom i veien for landende fly og utgjorde en sikkerhetsrisiko. Derfor bestemte Avinor seg for å skyte revefamilien .

Noah grep inn

Men så oppdaget dyreorganisasjonen NOAH saken, og stilte spørsmål ved om det virkelig er nødvendig å skyte dyra:

«Flyplass planlegger å skyte revefamilie fordi de er i veien. NOAH mener tillatelsen til å skyte mor og unger er kritikkverdig i seg selv. NOAH har også kontaktet flyplassen for å overbevise dem om andre løsninger.

Nå antyder flyplassen at de kan være villige til å la andre - d.v.s. frivillige - fange og flytte revene. Er det noen frivillige i Narvik-området her, som kan bidra med pass av feller, transport o.l., så si ifra i kommentarfeltet slik at det kan videreformidles til flyplassen at det finnes folk som vil hjelpe til for en mer human løsning for revene.

Dersom det finnes frivillige til dette, vil NOAH undersøke videre hva viltmyndighetene og flyplassen selv kan bidra med.»

Måtte avbryte flygninger

Siden i fjor har revene svinset rundt på rullebanen og utgjort en sikkerhetsrisiko, skriver Fremover.

– Vi er litt usikre på hvor mange rever som «bor» ved flyplassen. På det meste har det vært fire rever ute på rullebanen, sier driftssjef Bernt-Christian Mathisen ved Narvik lufthavn Framnes til NRK.no.

Driftsleder Bernt Mathisen ved Narvik lufthavn, Framnes

Driftsleder Bernt Mathisen ved Narvik lufthavn, Framnes.

Foto: Kjell Mikalsen / NRK

– Vi har kommet fram til at det mest realistiske er å ta ut revene. Det er ingen som ønsker å avlive en rev. Det er fine dyr. Det var derfor vi fanget og flyttet dem. Men vi er nødt å ta hensyn til flysikkerheten, sa Mathisen tidligere i uka.

– Det har vært så ille at vi har måttet avbryte innflyginger. Pilotene anså det som en sikkerhetsrisiko å lande, så flyet tok seg en ekstra runde, mens vi fikk jaget vekk revene, forteller driftssjefen.

Like før flyet skulle lande hadde flyplasspersonalet vært ute og sjekket av kysten var klar.

– De klarte likevel å ta seg inn på rullebanen da flyet kom. Det er raske dyr, konstaterer driftssjefen.

Men dyrevernerne våknet opp

Revehi, nede, Narvik Lufthavn

Bare noen få meter unna flystripa, nede i ura, ligger revehiet.

Dyrevernorganisasjonen Noah fikk nyss om saken, og skrev sitt innlegg på facebook, et innlegg som fikk over 150 kommentarer fra dyrevenner, som mener skyting av reven ikke burde brukes som første og enkleste løsning.

Så tok Dyrebeskyttelsen i Narvik kontakt.

- Når NOAH tok initiativ, måtte vi jo bare stille opp, sier medlem i den lokale Dyrebeskyttelsen, Mariell Osmark til avisa Fremover .

NOAH og Dyrebeskyttelsen har vært i kontakt med flyplassen, som lover å "holde skuddene". – De er veldig positive, men de vil at det skal skje fort, sier Nadia Bless Kaski til NRK.no.

Setter ut fangstbur

Revehull, Narvik Lufthavn

Dette hullet går revemor ut av. Tunnelen går fra hiet og under flystripa.

Foto: Nadia Bless Kaski

Mandag skal Mariell og Nadia sette ut fangstburet, med håp om å fange revene, og deretter flytte dem til et skogsområde, langt unna flyplassen.

– Hiet ligger veldig bratt, ved sjøen, så vi trenger en båt for å sette ut fellene, forteller Kaski. Deretter skal revene settes ut i skogen, et sted der de ikke er til sjenanse for noen, understreker hun.

Små fly spesielt utsatt

En revekollisjon er spesielt skummelt for de små flyene og ambulanseflyene som trafikkerer flyplassen.

– Du kan jo tenke deg dersom du får en rev inn i landingshjulene.

Spesielt de små flyene er utsatt, og dem er det mange av her, sier driftssjef Bernt-Christian Mathisen ved Narvik lufthavn Framnes til NRK.no.

Ble transportert vekk

Lufthavnen klarte ikke å bli kvitt reveproblemet, selv etter å ha fanget og flyttet dem.

– Vi greide å fange to reveunger, som ble transportert bort fra flyplassen. De ble satt ut igjen et annet sted. Men det tok ikke lang tid før revene dukket opp igjen.

Nå er det blitt rutine å kjøre noen runder for sjekke rullebanen for rev før hver takeoff og landing. Men det er ikke holdbart i lengden.

Flyplasspersonalet har vurdert å bygge egne feller for å fange revene, men har slått det fra seg.

Det er lovlig med revejakt i Norge mellom 15. juli og 15. april.

– Dyr ikke stort problem

Ifølge kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud i Avinor er ikke firbeinte et stort problem på norske flyplasser.

Fugler derimot, er et relativt stort problem. I 2012 ble det registrert 227 treff - eller «birdstrikes» mellom fugl og fly ved Avinors 46 lufthavner - og 316 i Norge.

Gurli Høeg Ulverud, kommunikasjonssjef Avinor

Gurli Høeg Ulverud, kommunikasjonssjef Avinor

Foto: Tommy Normann

– Dyreproblematikken var større tidligere. Både elg, hjort, rådyr og rev utgjør fra tid til annen et problem. Avinor har over flere år lagt ned store ressurser for å gjerde inn rullebanene. Derfor hører vi sjeldnere disse historiene, som den nå i Narvik, sier hun til NRK.no.

Hun sier det er strenge regler for avskyting av dyr inne på flyplassområdene.

– Først skal man forsøke å jage eller skremme vekk dyrene. Hjelper ikke det, er det opp til hver enkelt flyplass å søke politiet om tillatelse til å skyte dyrene. Blir en slik tillatelse gitt, er det folk med kompetanse og avlagt jegerprøve som utfører avlivingen, sier Gurli Høeg Ulverud i Avinor.