Det er nettavisen Khrono som i dag skriver om salget av nord.no, som Nord universitet betalte 1,4 millioner for å overta.
Bakgrunnen for kjøpet er at Universitetet i Nordland, Høgskolen i Nesna og Høgskolen i Nord-Trøndelag fusjonerte ved årsskiftet og ble til Nord universitet. Da trengte det nye universitetet samtidig en ny nettadresse.
– Dette var viktig for oss fordi Internett er vår primære kommunikasjonskanal. 40 prosent av trafikken til dagens nettsider går i dag via søk i Google, og et domenenavn gjenspeiler selve navnet på institusjonen, sier rektor Bjørn Olsen til NRK.
– Hvis dere hadde valgt Universitetet i Nord kunne dere brukt deres eksisterende domene uin.no og dermed spart disse pengene. Var det et alternativ?
– Vi hadde flere alternativer. Men når valget av nytt navn på universitetet skulle foretas, var ikke det en diskusjon, at man skulle spare midler med tanke på domenenavn.
Kjøpte nord.no i 2005
For å få fatt i domenet måtte universitetet forhandle med Ivar Austad som hadde kjøpt domenet allerede i 2005.
– Det er godt navn som jeg tenkte jeg skulle bruke en gang i fremtiden til et eller annet, uten at jeg helt hadde tenkt ut hva. Jeg hadde ikke anskaffet det for å selge det videre, sier han til NRK.
– Var det harde forhandlinger?
– Jeg vil ikke gå i detalj på hvordan forhandlingene foregikk, men vi ble til slutt enige.
– Er du fornøyd med prisen?
– Det er en bra pris, men samtidig så er domenet så godt, at såpass er det verdt.
– En betydelig verdi
Det høres selvfølgelig ut som mye penger når man betaler mer enn en million kroner for et domene, som det kun kostet en snau hundrelapp å registrere.
Men i den verden vi lever i, er det ikke nødvendigvis en dårlig investering likevel, mener Torgeir Waterhouse, som er direktør for internett og nye medier i IKT-Norge.
– Det er jo mye penger uansett hvordan du vurderer det. Men det er viktig å forstå hva et domene er. Dette handler ikke om hva det kostet i utgangspunktet. Et domene er på mange måter universitetets ansikt utad mot resten av verden. Det å legge litt penger i et domene som representerer dem så direkte som nord.no gjør, har jeg forståelse for, sier han.
– Hvor viktig er domenet for et universitet?
– Jo enklere et domene er, jo enklere er det å bli funnet og jo enklere er det å bruke. Et domene som veldig tydelig definere deg, har en betydelig verdi, konkluderer Waterhouse.