Hopp til innhold

Privatperson fikk 1,4 millioner for nord.no: – Det er det absolutt verdt

Da Nord universitet så dagens lys ved årsskiftet trengte de en ny nettadresse. Det ble lukrativt for Ivar Austad fra Tromsø.

Nord universitet

Da Universitetet i Nordland byttet navn til Nord universitet ved årsskiftet, trengte de samtidig en ny nettadresse. Svaret ble nord.no, men det kostet.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Det er nettavisen Khrono som i dag skriver om salget av nord.no, som Nord universitet betalte 1,4 millioner for å overta.

Bakgrunnen for kjøpet er at Universitetet i Nordland, Høgskolen i Nesna og Høgskolen i Nord-Trøndelag fusjonerte ved årsskiftet og ble til Nord universitet. Da trengte det nye universitetet samtidig en ny nettadresse.

Ny rektor UiN

Rektor Bjørn Olsen mener 1,4 millioner for nord.no er en god investering.

Foto: Universitetet i Nordland

– Dette var viktig for oss fordi Internett er vår primære kommunikasjonskanal. 40 prosent av trafikken til dagens nettsider går i dag via søk i Google, og et domenenavn gjenspeiler selve navnet på institusjonen, sier rektor Bjørn Olsen til NRK.

– Hvis dere hadde valgt Universitetet i Nord kunne dere brukt deres eksisterende domene uin.no og dermed spart disse pengene. Var det et alternativ?

– Vi hadde flere alternativer. Men når valget av nytt navn på universitetet skulle foretas, var ikke det en diskusjon, at man skulle spare midler med tanke på domenenavn.

Kjøpte nord.no i 2005

For å få fatt i domenet måtte universitetet forhandle med Ivar Austad som hadde kjøpt domenet allerede i 2005.

– Det er godt navn som jeg tenkte jeg skulle bruke en gang i fremtiden til et eller annet, uten at jeg helt hadde tenkt ut hva. Jeg hadde ikke anskaffet det for å selge det videre, sier han til NRK.

– Var det harde forhandlinger?

– Jeg vil ikke gå i detalj på hvordan forhandlingene foregikk, men vi ble til slutt enige.

– Er du fornøyd med prisen?

– Det er en bra pris, men samtidig så er domenet så godt, at såpass er det verdt.

– En betydelig verdi

Det høres selvfølgelig ut som mye penger når man betaler mer enn en million kroner for et domene, som det kun kostet en snau hundrelapp å registrere.

Men i den verden vi lever i, er det ikke nødvendigvis en dårlig investering likevel, mener Torgeir Waterhouse, som er direktør for internett og nye medier i IKT-Norge.

Torgeir Waterhouse

Torgeir Waterhouse mener et godt domene har en betydelig verdi.

Foto: IKT Norge

– Det er jo mye penger uansett hvordan du vurderer det. Men det er viktig å forstå hva et domene er. Dette handler ikke om hva det kostet i utgangspunktet. Et domene er på mange måter universitetets ansikt utad mot resten av verden. Det å legge litt penger i et domene som representerer dem så direkte som nord.no gjør, har jeg forståelse for, sier han.

– Hvor viktig er domenet for et universitet?

– Jo enklere et domene er, jo enklere er det å bli funnet og jo enklere er det å bruke. Et domene som veldig tydelig definere deg, har en betydelig verdi, konkluderer Waterhouse.