Gunnar Album - Foto: Ivar Jensen
Aksjonen ble startet av Naturvernforbundet og Utviklingsfondet, med støtte av fiskerinæringen i Norge.
Aksjonsleder Gunnar Album forteller at det først og fremst er åpne plastbåter på 18 til 22 fot de arbeider med.
- Men det er også en del tradisjonelle kanoer med utliggere. Så langt har vi bare drevet med reparasjoner, sier han.
Ingen sjarker
Nær 400 båtbyggere har til nå reparert 1000 lokale båter. De velmente forslagene fra norsk fiskerhold om å sende eldre sjarker til katastrofeområdet, ble det ingenting av, - det ville bare
Foto: Gunnar Album
blitt et dyrt bryderi til liten nytte for strandflate farvann, mener Kystaksjonen for flomofre.
Hjelpeområdet er Sri Lanka, og Kystaksjonen har fått tildelt distriktet til tamil-tigrene.
Mye papirarbeid
- Etter år med borgerkrig opplever vi kontroller og sjekkpunkter overalt, og vi bruker mye tid på å få tillatelser - både fra regjeringshold og fra tamiltigrene, sier Album.
Og det blir mye papairarbeid med søknader og registreringer. Dessuten skal alt avklares med fiskerimyndighetene på Sri Lanka og med FNs matvareprogram.
Når prosjektet er fullført ved årsskiftet - nøyaktig ett år etter tsunamien - skal alle 3000 båtene være reparert. I tillegg håper Kystaksjonen å få etablert et båtbyggeri og bygd noen nye båter på nyåret.
Søker mer støtte
Til nå er det brukt 17 millioner kroner. Fortsatt trengs 15 millioner, og aksjonen søker nå både norske organisasjoner og myndigheter om fortsatt hjelp. Aksjonen selv mener arbeidet har stor betydning.
- Vi mener det får en dobbel effekt. Vi får reparert båtene, og gitt folk inntekter. Det er gjerne tre mann på hver båt, og det gir levebrød til tre familier. I tillegg blir det arbeid og lønn til nær 400 båtbyggere på land, sier Album.
Foto: Gunnar Album