Hopp til innhold

Over 400 ganger er piloter blendet av laser

De siste fire årene er det registrert over 400 hendelser der piloter er blitt blendet av laserlys under flyvning. – Dette kan gå utover flysikkerheten, sier flykaptein Halvor Vatnar i Norwegian.

Pilot Halvor Vatnar

Pilot Halvor Vatnar har opplevd å bli blendet med laser.

Foto: Privat/NRK

– Dette kan få enorme konsekvenser dersom en pilot blir truffet av en laserstråle i øynene under innflyvningen, dersom han må se i den retningen. Det kan i verste fall skje noe med flyet, så folk må tenke på det ansvaret de har når de bruker disse laserpekerne, sier piloten.

Han har erfart hvordan det er å bli belyst av en laserpeker under en nattflyving til Mallorca for et par-tre år siden, i tillegg til en hendelse da han skulle fly inn mot Sola lufthavn i Stavanger.

– Det er et ekstremt konsentrert lys, en sterk stråle som treffer deg. Hvis man ser på det, så har det nesten samme effekten som å se på sola, man blir solblind eller laserblind, sier Vatnar.

405 hendelser siden 2010

Laser mot fly og helikopter
Foto: FAA
Avdelingsdirektør Jørgen Ingebrigtsen i Luftfartstilsynet

Avdelingsdirektør Jørgen Ingebrigtsen i Luftfartstilsynet

Foto: Beth Mørch Pettersen / NRK

Søndag kveld ble det meldt fra til flytårnet på Evenes lufthavn om at en annen pilot fra Norwegian var blitt blendet av en laserstråle over Narvik, under innflyvning til Evenes.

Siden 2010 har Luftfartstilsynet registrert 405 hendelser der piloter har rapportert om å ha blitt blendet av laserlys under flyvning. Toppåret var i 2010, da registrerte de 155 hendelser. De siste årene har det vært færre hendelser, likevel ser Luftfartstilsynet alvorlig på at flysikkerheten fortsatt settes i fare når pilotene blir blendet.

– Hver enkelt hendelse er unik, og den enkelte hendelse er ei utfordring, sier avdelingsdirektør Jørgen Ingebrigtsen i Luftfartstilsynet.

Den siste hendelsen over Narvik er ikke anmeldt av flyselskapet eller piloten, men politiet vil likevel undersøke hendelsen.

– Politiet ser alvorlig på forholdet og har opprettet sak, og vi vil undersøke det forholdet nærmere, sier politiadvokat Rita Hermannsen Eide i Midtre Hålogaland politidistrikt.

To tatt for blending i Nordland

NRK.no har sendt ut en forespørsel til alle politidistriktene om hvor mange som er tatt for misbruk av laserpekere mot luftfartøy de siste årene. Det finnes ingen god oversikt, men i Nordland er to personer tatt de siste fire årene.

Politiadvokat Rita Hermannsen Eide i Midtre Hålogaland politidistrikt sier en mann ble tatt etter flere hendelser i 2010. I begynnelsen av året ble han tatt for å ha blendet en skipper på en containerbåt slik at han fikk sår på øyet, i tillegg blendet han flere bilførere. Mannen ble dømt for blant annet disse forholdene. Senere samme år ble han tatt for å ha blendet en finsk helikopterpilot under en militærøvelse, og fikk 6000 kroner i bot for legemsfornærmelse.

På Helgeland ble en 16-åring på Helgeland tatt for å ha blendet piloter i et fly i 2011. Han fikk inndratt laserpennen, men fikk påtaleunnlatelse. Det vil si at han slipper straff, dersom han ikke gjør noe annet straffbart på to år.

Vil ha enda strengere regler

I 2011 kom nye regler som krevde godkjenning av Statens strålevern for bruk av sterke laserpekere, men Luftfartstilsynet vil gå enda lenger.

– Vi ønsker en strengere lovregulering av kjøp, besittelse og bruk av laserpenn. Det kan kun gjøres ved en endring av forskriften, sier Ingebrigtsen.

Han sier de kommer til å fortsette å informere om farene ved bruk av laserpekere. I tillegg berømmer han politiet.

– De tar hver hendelse alvorlig, og de gjør det de kan for å ta de ansvarlige. Men dette er vanskelige saker å oppklare, det er stor avstand mellom fly og laserpenn, og det er vanskelig å peke ut området der utøveren står, avslutter Ingebrigtsen.