Hopp til innhold

Måtte ha hjelp to ganger samme dag

Et estlands vogntog har kjørt seg fast to ganger i dag. Siste gangen havnet vogntoget utfor veien.

Kom seg ikke opp bakken på formiddagen

Like etter klokken ti tirsdag formiddag fikk politiet melding om et estlandsk vogntog som stod fast i bakken på riksvei 78 i Holandsvika. Dekkutrustningen var av en slik art at vogntoget ikke kom seg opp bakken, ifølge politet på Helgeland. Etter hjelp fra bergingsbil kjørte vogntoget videre.

Utfor veien på ettermiddagen

Tirsdag ettermiddag fikk politiet på Helgeland melding om at samme vogntog var i problemer på nytt, denne gangen i Leirosen på riksvei 78. Vogntoget lå nå utfor veien.

Like etter fikk politiet melding om at et russisk vogntog stod fast på samme plassen. Hengeren til vogntoget stod delvis uti grøfta.

Vegen var midlertidig stengt mens rednigsarbeidet pågikk.

Står fast i bakker

Også lengre nord har vogntog fra Øst-Europa stått fast i trafikken.

To vogntog fra Latvia stod tirsdag ettermiddag fast i Taraldsvika i Tjeldsund på Europaveg 10, mellom Kongsvik og Lødingen. Politiet har vært på stedet, og vogntogene er nå kjørt videre.

- De har fått beskjed om å kjøre med kjettinger og være skodd for forholdene. En strøbil har vært på stedet, og trafikken har løst seg opp, men Norge er fullt av bakker, sier operasjonsleder Stein Wilhelmsen i Midtre Hålogaland politidistrikt.

- Norske vogntog kan utnytte boggien

De fleste norske vogntog har to akslinger, og dette gjør at norske vogntogsjåfører lettere kan komme seg løs når de kjører seg fast, mener Wilhelmsen.

- Problemstillinga med øst-europeere er at de har vogntog med enkeltakslinger, det vil si at de har en drivaksling, mens de fleste skandiaviske har to. Med to akslinger eller boggie, kan de lette den ene og de kommer seg da opp, fordi de får mer tyngde på drivakslingen. Hvis de står fast, kan de bruke det som hjelpemiddel til å komme seg opp.

- Enkeltaksla biler i vårt område på vinterstid er en dårlig kombinasjon, sier Wilhelmsen.