I en ny rapport som Urbanet Analyse har gjennomført på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, vurderes regionale konsekvenser ved en eventuell endring av lufthavnstrukturen på Helgeland.
I rapporten er en av hovedkonklusjonene at videreføring av dagens flyplasstruktur samfunnsøkonomisk sett er mest lønnsomt.
– Alternativet hvor Hauan bygges og Mosjøen lufthavn legges ned, kommer dårligst ut både med hensyn til prissatte og ikke-prissatte virkninger, sistnevnte knyttet til helseberedskap, heter det i rapporten.
Ordfører Jann-Arne Løvdahl (Ap) i Vefsn mener rapporten bare bekrefter det de har ment hele tiden.
– Regner med Hauan legges bort
I rapporten står det at passasjergrunnlaget ved eventuell bygging av ny lufthavn ved Mo i Rana tilsier at en rute til Oslo bør betjenes av et Dash-8-Q400 fly (78 seter) eller annet fly med lignende setekapasitet et godt stykke ut i prognoseperioden 2025–2055.
Dersom prognosene for 2055 slår til, er det ved nedleggelse av Mosjøen lufthavn grunnlag for å sette inn et lite jetfly med cirka 125 seter. Det er med andre ord ingen vesentlige endringer i den endelige rapporten sammenlignet med den foreløpige rapporten, som ble lagt fram i juni.
– Ut fra dagens rapport, regner jeg med at Hauan-prosjektet legges bort. Nå bør man ta dette til følge og erkjenne at Hauan ikke hadde livets rett, sier ordføreren i Vefsn.
Har fått laget en annen rapport
Men tilhengerne av flyplassprosjektet i Rana har fått utarbeidet sin egen rapport som viser et helt annet passasjergrunnlag.
Administrerende direktør Arve Ulriksen i Mo Industripark og styreleder i NHO Nordland mener rapporten deres har tatt med flere analyser, og dermed gir mer korrekte tall.
– Studien er gjennomført av det anerkjente forskningsmiljøet ved Møreforsking, og var viktig å få gjennomført for å få fram det reelle trafikkgrunnlaget ved Hauan i Rana, sier han til NRK.
Studien viser at det er grunnlag for minimum tre daglige, direkte avganger med store jetfly mellom Hauan og Gardermoen. Et moderat estimat i analysen anslår om lag 300 000 passasjerer årlig mellom Mo i Rana og Oslo. Da er ikke andre ruter tatt med.
– Konklusjonen er at det er grunnlag for en flyplass på Hauan, med lang rullebane og med mulighet til å ta ned store jetfly, fastslår Ulriksen.
– Ikke overrasket
Når Jann-Arne Løvdahl i Vefsn får høre om rapporten, sier han følgende:
– Det overrasker meg ikke, men utover det ønsker jeg ikke å kommentere saken.