Hopp til innhold

Ordføreren i Vefsn: – Regner med at Hauan nå legges bort

En ny rapport viser at det er mest lønnsomt å beholde dagens lufthavnstruktur på Helgeland. – Nå bør man ta dette til følge og erkjenne at Hauan ikke hadde livets rett, sier ordføreren i Vefsn. Men tilhengerne er ikke overbevist.

Polarsirkelen lufthavn på Hauan, Mo i Rana

Slik ser man for seg at Polarsirkelen lufthavn på Hauan, Mo i Rana kan bli seende ut hvis prosjektet realiseres.

Foto: Nordic - office of Architecture

Jann-Arne Løvdahl

Ordfører Jann-Arne Løvdahl (Ap) i Vefsn.

Foto: Frank Nygård

I en ny rapport som Urbanet Analyse har gjennomført på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, vurderes regionale konsekvenser ved en eventuell endring av lufthavnstrukturen på Helgeland.

I rapporten er en av hovedkonklusjonene at videreføring av dagens flyplasstruktur samfunnsøkonomisk sett er mest lønnsomt.

– Alternativet hvor Hauan bygges og Mosjøen lufthavn legges ned, kommer dårligst ut både med hensyn til prissatte og ikke-prissatte virkninger, sistnevnte knyttet til helseberedskap, heter det i rapporten.

Ordfører Jann-Arne Løvdahl (Ap) i Vefsn mener rapporten bare bekrefter det de har ment hele tiden.

Jeg er ikke overrasket over at fagfolkene bekrefter våre synspunkter. Vi har til nå hatt en flyplassdebatt som har vært preget av synsing og til dels fantasier. At vi nå får en faglig rapport på bordet, er det vi har ønsket hele tiden.

Jann-Arne Løvdahl / Ordfører i Vefsn

– Regner med Hauan legges bort

I rapporten står det at passasjergrunnlaget ved eventuell bygging av ny lufthavn ved Mo i Rana tilsier at en rute til Oslo bør betjenes av et Dash-8-Q400 fly (78 seter) eller annet fly med lignende setekapasitet et godt stykke ut i prognoseperioden 2025–2055.

Dersom prognosene for 2055 slår til, er det ved nedleggelse av Mosjøen lufthavn grunnlag for å sette inn et lite jetfly med cirka 125 seter. Det er med andre ord ingen vesentlige endringer i den endelige rapporten sammenlignet med den foreløpige rapporten, som ble lagt fram i juni.

– Ut fra dagens rapport, regner jeg med at Hauan-prosjektet legges bort. Nå bør man ta dette til følge og erkjenne at Hauan ikke hadde livets rett, sier ordføreren i Vefsn.

Har fått laget en annen rapport

Arve Ulriksen

Arve Ulriksen, administrerende direktør i Mo Industripark og styreleder i NHO Nordland, mener deres tall gir det reelle trafikkgrunnlaget ved Hauan.

Foto: Mo Industripark AS

Men tilhengerne av flyplassprosjektet i Rana har fått utarbeidet sin egen rapport som viser et helt annet passasjergrunnlag.

Administrerende direktør Arve Ulriksen i Mo Industripark og styreleder i NHO Nordland mener rapporten deres har tatt med flere analyser, og dermed gir mer korrekte tall.

– Studien er gjennomført av det anerkjente forskningsmiljøet ved Møreforsking, og var viktig å få gjennomført for å få fram det reelle trafikkgrunnlaget ved Hauan i Rana, sier han til NRK.

Studien viser at det er grunnlag for minimum tre daglige, direkte avganger med store jetfly mellom Hauan og Gardermoen. Et moderat estimat i analysen anslår om lag 300 000 passasjerer årlig mellom Mo i Rana og Oslo. Da er ikke andre ruter tatt med.

– Konklusjonen er at det er grunnlag for en flyplass på Hauan, med lang rullebane og med mulighet til å ta ned store jetfly, fastslår Ulriksen.

– Ikke overrasket

Når Jann-Arne Løvdahl i Vefsn får høre om rapporten, sier han følgende:

Det overrasker meg ikke, men utover det ønsker jeg ikke å kommentere saken.

Polarsirkelen lufthavn
Foto: NarudStokkeWiig