– Det er mulig at mange finner ut allerede her at lærerjobben ikke er noe for dem, forteller rådgiver ved profesjonshøgskolen i Universitetet i Nordland, Gisle Pettersen.
En tredel av studentene som starter på lærerutdanningen slutter før de er halvveis i studiet. Det viser tall fra Kunnskapsdepartementet. Allerede i første semester har studentene praksis der får prøve seg som lærere.
Mangler motivasjon
Følgegruppen til Kunnskapsdepartementet vurderer rekrutteringssituasjonen til
grunnskolelærerutdanningene som urovekkende, spesielt for Nord-Norge.
En av de mange som har hoppet av studiet er Stefan Revang. Han tror at mangel på motivasjon gjør at studentene slutter.
– Det var et fag jeg tok i mangel av alternativer, sier Revang.
I dag er allmennlærerutdanningen et fireårig høgskolestudium. Frafallet er større på grunnskolelærerutdanningen enn ellers i høyere utdanninger.
I tillegg får lærerutdanningene for få kvalifiserte søkere. Resultatet er at det utdannes langt færre lærere enn den norske skolen har behov for.
– Man må ha et snitt på 3,5 fra videregående skole og minimum 3 i matematikk og norsk for å komme inn på studiet. Det er mange søkere som ikke har det og noen ramler av allerede der, sier Pettersen.
– Omtrent fire av ti søkere er ikke kvalifisert for utdanningen, fortsetter han.
Ny masterutdanning
Hos Universitetet i Nordland utvider de nå tilbudet, og fra høsten skal studentene kunne ta femårig masterutdanning.
– Vi ønsker å gi studentene muligheten til å ta en mastergrad på toppen av grunnskoleutdanningen fordi vi har lyst til å gjøre dem bedre i stand til å komme ut i læreryrket, sier Pettersen.
Han legger også til:
– Vi kommer nok til å ha et frafall i fremtiden også, men jeg tror de lærerstudentene som kommer seg gjennom lærerutdanningen kommer til å bli veldig dyktige lærere, sier Pettersen.
Stefan Revang har lagt lærebøkene på hylla, og tror ikke en femårig utdanning vil hjelpe. Det er heller ikke alle studentene som vil benytte seg av det nye tilbudet.
– Hvis jeg skal ta master så har jeg lyst på å få litt erfaring fra arbeidslivet først, sier student ved UiN, Gunhild Wigum.
Kan bli stor lærermangel
Hos Utdanningsforbundet mener de at femårig utdanning for grunnskolelærere bør være et krav.
– Vi mener at utdanningen skal være på masternivå, og etter hvert ser vi at de politiske partiene støtter vår mening. Dermed vil det nok komme gradvis og over tid, sier Gerd Inger Simonsen i Utdanningsforbundet.
Framskrivninger utarbeidet av Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det kan bli stor mangel på lærere fram mot 2020 dersom det ikke settes inn tiltak.
Men lærerstudenten Ronja Danielsen venter ikke på politikerne, for hun har allerede bestemt seg for å ta den høyeste utdanningen.
– Med tanke på konkurranse og sånn når du skal ut i jobb så kommer man mye lenger med en mastergrad, avslutter Danielsen.