Hopp til innhold

Statens vegvesen: – Utfordringen er å ha nok kontrollører

Statens vegvesen har i dag 21 heltidskontrollører av tunge vogntog i Nord-Norge. Nå bruker de ekstrabevilgningene fra regjeringen til å øke med yterliggere åtte. – Ikke gjort over natta å snu dette problemet, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Rumensk vogntog stoppet i Mosjøen

Tidligere denne uka ble dette vogntoget stoppet i Mosjøen, og sjåføren fratatt sertifikatet. Statens vegvesen i Nord-Norge øker nå antall kontrollører gjennom å frigjøre ansatte fra andre oppgaver. Disse kommer i tillegg til de 21 som allerede jobber turnus. – Gjennom den omdisponeringen vi foretar vil vi få en kraftig økt innsats utover vinteren, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

Siden snøen la seg på veiene i Nordland har utenlandske vogntog hatt store problemer.

Så langt i vinter har 148 vogntog skapt kaos på veiene – bare på Helgeland og Midtre Hålogaland politidistrikt. Men tallet må ganges med to, mener UP-sjef Knut Danielsen.

Etter de siste dagers veikaos i fylket gikk statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet ut og lovte ekstra millioner til hyppigere kontroller av vogntog.

– Dette vil skjerpe kontrollene kraftig, og sørge for mange flere kontrollører ute. Så må vi se om det er andre ting vi kan gjøre i tillegg fremover for ytterligere å forsterke dette og sørge for at de som kjører på norske vinterveier er skodd for det.

Totalt er det snakk om omtrent tre millioner kroner før jul som skal fordeles over hele landet.

– Ikke en jobb for hvem som helst

Det er penger regionvegsjef i Statens vegvesen Nord-Norge, Torbjørn Naimak, er fornøyd med.

Torbjørn Naimak

– Problemet er stort, og det er veldig økende. Her må mange parter jobbe sammen, for det er ikke gjort over natta å snu dette, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Foto: NRK

– Det er veldig positivt. Vi har allerede prøvd å øke kontrollaktiviteten så mye som mulig, og nå får vi også utvidet mulighet gjennom økt finansiering. Så dette skal vi følge opp.

– Men er tre millioner nok?

– Jeg tror det er et godt utgangspunkt. Slik jeg ser det er det ikke økonomien som vil avgrense dette. En vel så stor problemstilling for oss er å ha nok kvalifisert mannskap i tillegg til de som allerede gjør denne jobben.

I dag har Statens vegvesen i Nord-Norge 21 kontrollører som besitter kunnskapen og kvalifikasjonene som skal til for å utføre kontroll av tunge vogntog.

Pengene skal brukes til å øke aktiviteten på dem gjennom mer bruk av overtid. I tillegg skal vegvesenet frigjøre åtte andre fra den øvrige virksomheten.

Dermed vil det totalt være 29 kontrollører for hele Nord-Norge.

– Det er viktig å understreke at dette ikke er en jobb for hvem som helst. De må være kvalifiserte personer som kan det tekniske med tunge kjøretøy. I tillegg må de også ha den autorisasjonen som kreves for å kunne drive slik kontroll.

– For eksempel må de ha opplæring i å stoppe kjøretøy og ilegge gebyr.

Skal virke avskrekkende

Statssekretær Bård Hoksrud sier de har omprioritert og funnet rundt tre millioner kroner til dette før jul. Han mener det vil bli en massiv ekstrainnsats.

Bård Hoksrud

Regjeringa har omprioritert, og skal bruke opptil tre millioner kroner ekstra på kontrollvirksomhet av utenlandske vogntog før jul. – Det blir en massiv ekstrainnsats, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Hoksrud er glad for at Statens vegvesen har omdisponert og skaffet til veie ekstra personell ute i felten.

– Dermed kan de være ute og drive kontroll av at dekk, kjetting og annet utstyr er som det skal være. Og det tror jeg vil være avskrekkende for en del av dem som reiser rundt i Norge med utstyr og biler som ikke skulle kjørt der, sier Hoksrud.

Regionvegsjef Torbjørn Naimak medgir at de står ovenfor et økende problem.

– Problemet er stort, og det er økende. Her må mange parter jobbe sammen, for det er ikke gjort over natta å snu dette.

– Er åtte kontrollører ekstra i hele Nord-Norge nok til å virke avskrekkende, slik regjeringa ønsker?

– Det er viktig å huske på at vi har 21 personer fra før som driver med heltidskontroll. I tillegg blir det tilsvarende økning i de andre regionene. Politi og UP gjør også en stor innsats. Og minst like viktig er det med aktiv informasjon i de aktuelle landene.

– Poenget er å hindre vogntoget i å starte. Når det først har startet å kjøre med for dårlig utrustning, så har man problemer, legger han til.

– Med disse økte midlene, hvor mange ekstra kontroller blir det i Nordland?

– Det er vanskelig å si. Antallet er én ting, men vel så viktig er det å være til stede på de rette tider av døgnet. Det viktige er å få tatt ut de som er de virkelige problemkjøretøyene, understreker Naimak.

– Vil gi resultater

Han er i likhet med Bård Hoksrud trygg på at den økte innsatsen vil gi synlige resultater.

– Gjennom den omdisponeringen vi nå foretar, i tillegg til å øke antall arbeidstimer for de kontrollørene som allerede jobber med dette, mener vi at vi skal få til en kraftig økt innsats utover vinteren.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Rumensk vogntogsjåfør i Leirvika i Hemnes riskerer bot e

Torsdag måtte en rumensk vogntogsjåfør ha bergingshjelp for andre gang på under et døgn i Leirvika i Hemnes.

Foto: 03030-tipser

Men han medgir at han godt kunne tenke seg enda flere kontrollører som besitter denne type kompetanse.

– Hvis dette problemer, som ser ut til å øke, fortsetter – så må vi se på om vi skal utdanne enda flere folk.

– Ikke bare utledninger

Den siste uka har spesielt utenlandske sjåfører havnet i søkelyset.

Sjef for Utrykningspolitiet i Nordland, Knut Danielsen, har blant annet uttalt at utenlandske vogntog ødelegger for livskvaliteten.

Regionvegsjef i Statens vegvesen, Torbjørn Naimak, ønsker å nyansere bildet.

– Det er blitt en oppfatning av at det bare er et utlendingsproblem. Dessverre avdekker vi daglig norske tunge vogntog som ikke er skikket for å ferdes på veiene.

– Men det som forsterker det hele er at de utenlandske sjåførene ikke har den samme treningen i å kjøre på vinterforhold som de norske har, legger han til.

Etter at snøen kom for noen dager siden har det vært et sant kaos på vegene. Bilberger Arnt Ove Brattbakk i Mosjøen hadde forrige vinter 350 oppdrag med tunge kjøretøy, og han frykter at det blir flere denne vinteren.

Bilbergerne på Helgeland har jobba døgnet rundt de siste dagene. De frykter ny skrekkvinter etter trailerkaos på vegene.