Med dette innledes en ny fase, en frisk start på en anbuds- og kjøpsprosess som i årevis er blitt halt ut av utredninger og ESA-innvendinger. Stortinget vedtok helt tilbake i 2002 at Norge skulle ha nye redningshelikoptre.
Den gang var det snakk om ti enheter av typen NH-90, samme grunnmodell som de nye fregattene skal utstyres med.
Nå starter man opp igjen med rent bord, og det er ventet stor interesse fra amerikanske og europeiske produsenter. Totalpakken med reservedeler, utstyr og trening er kostnadsberegnet til 16,8 milliarder kroner.
Helikoptrene skal kunne fly i all slags vær og drive tradisjonell søk- og redning- og ambulansevirksomhet. De skal kunne bistå politiet, og i spesielle tilfeller også Forsvaret.
Det er Forsvaret som også i fortsettelsen skal være operatør for redningshelikoptrene og ta seg av det daglige vedlikeholdet.
- Les også:
Opsjon
Stortinget gir også fullmakt til å ta opsjon på ytterligere seks helikoptre. Parallelt med hovedanbudet skal også sysselmannen på Svalbard fornye helikopterparken med to store redningshelikoptre av samme størrelse som dagens Super Puma.
En samarbeidsavtale med Island fra 2007 om søk- og redning videreføres ved at ett av helikoptrene er prioritert til disse oppgavene, uten at det påløper noen økonomiske forpliktelser for Norge.
Byggetiden for helikoptrene er anslått til 3-3,5 år. Kontrakten utlyses i hele EØS-området i tråd med reglene for offentlige anskaffelser.
– Dette har tatt lang tid. Men så snart Stortinget får banket vedtaket tirsdag, vil anbudspapirene gå ut. Det er stor interesse for det norske prosjektet om anskaffelse av tunge helikoptre med både sivil og militær sertifisering. Det er sårt behov for en utskifting, sier saksordfører Sigvald Oppebøen Hansen (Ap) til NTB.
Målet er at beredskapen med de nye helikoptrene skal bli hundre prosent, det vil si at det alltid skal være minst ett tilgjengelig på hver av de seks basene. I dag er tallet 98 prosent for Sea King.
Gode og gamle
Sea King-ene er allerede 40 år gamle, og vil altså nærme seg 50 når de nye etter planen skal tas i bruk. Varsellampene har blinket lenge, men helikoptrene må stelles med og oppgraderes for normalt bruk i mange år ennå.
Stortinget erkjenner at dagens flåte er i pensjonsalderen. I innstillingen som blir vedtatt tirsdag, heter det at det kan bli behov for noe oppgradering og at det er nødvendig å skaffe seg et solid reservedelslager.
– Det kan også bli behov for å etablere reserveløsninger for fortsatt å ha beredskap, dersom det oppstår havari, større vedlikeholdsutfordringer eller behov for å gjennomføre øvelser, heter det.
Levetidskostnadene for de nye redningshelikoptrene, altså samlede investering- og driftsutgifter, er stipulert til mellom 27 og 41 milliarder kroner fram til 2050, 30 år etter innfasing.
Helikoptrene skal plasseres på seks baser langs kysten; Banak, Bodø, Ørland, Florø, Sola og Rygge. Planen er at Stortinget skal fatte det endelige vedtak om type og kostnad før valget i 2013.