Husholdninger i Norge er en viktig faktor i satsingen.
- Les også: Sushi kan danke ut grandiosaen
Lanseringskampanjer
For å kapre en større andel av markedet lanserer Eksportutvalget for fisk (EFF) i år tre kampanjer i Norge.
Første kampanje var for sjømat på grillen, i høst er det sushi, den neste promoterer enkle hverdagsmiddager med laks, torsk og reker.
Til sist kommer en kampanje for sjømat til jul. EFF har i år satset mer enn 42 millioner kroner på markedsføring i Norge. Dette er en økning på over 50 prosent sammenlignet med i fjor.
– Hvis norsk sjømat skal friste andre er vi nødt til å være et utstillingsvindu for oss selv. Det er begredelig at gatekjøkkenmat dominerer tilbudet turistene får når de skal ha seg et kjapt, norsk måltid, sier salgssjef Gunnar Hølland fra Drivkraft Forlag.
Boklansering onsdag
Onsdag lanseres boka "Den beste sjømaten fra kalde klare farvann i Norge" på Gastronomisk Institutt i Stavanger. Den gis ut på flere språk, med bred støtte fra næringslivet.
Fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen er ivrig pådriver for Norges renomme som best i verden. I juni kunngjorde fiskeriministeren at det kommer en egen stortingsmelding om norsk fiskerinæring: Norge - verdens fremste sjømatnasjon
(©NTB)