Nordmenn spiste mye fisk under skreisesongen i fjor, viser eksporttallene for sjømat 2014.
– I fjor økte salget enormt. Årsaken var blant annet et veldig godt fiske, sier bransjesjef og analytiker for torskefisk, Ove Johansen, hos Norges sjømatråd.
Normalt snakker man om at skreisesongen varer fra januar til april. Johansen forteller at Rema 1000 hadde en visjon om å selge 50 tonn under skreisesongen i fjor, men at kjeden endte opp med å selge over 200.
– Nordmenn er glad i torsk, men vil ha det lettvint. «Ingen» kjøper hel torsk lenger. Det er matvarekjedene i ferd med å forstå, og jeg regner derfor med at trenden vil fortsette også i år.
- Les også:
– Stor betydning
Torsken har også fått mye reklameplass det siste året, noe som kan ha gjort sitt til at nordmenn spiser mer torsk enn før.
I helga gikk reklamefilmen «Hold Torsken» til topps på Gullfisken på TV2, som er en publikumspris for reklamefilmer vist på de kommersielle TV-kanalene i Norge.
– Reklamen har fått en betydning langt utover det man så for seg da man lagde denne filmen, sier lege Arild Holdø i Lofoten, som passende nok spiller lege i reklamen.
Bruker mer på sukker enn fisk
Livar Frøyland ved Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning mener alt som kan bidra til at nordmenn spiser mer fisk, er positivt.
– Torsk er en viktig kilde til både jod og omega-3-fettsyrer. Nyere forskning viser også at fiskeproteinet i torskens eget kjøtt ser ut til å ha egne egenskaper. Så i sum er dette en spennende pakke.
Men til tross at nordmenn spiser mer fisk enn før, bruker vi fremdeles tre ganger så mye penger på sukkervarer og leskedrikker som på fisk, viser tall fra Helsedirektoratet.
– Dessverre spiser vi fremdeles litt for lite fisk i dag, avslutter Frøyland.