Folk i nord planlegger å bruke 660 kroner mer på jula enn den gjennomsnittlige nordmannen. Til sammenligning bruker innbyggerne i Oslo hele 1.500 kroner mindre enn nordlendingene på årets julehandel.
Fire milliarder i nord
Det viser en ny undersøkelse Respons Analyse har utført for SpareBank 1 Nord-Norge.
– Dette betyr at innbyggerne i de tre nordligste fylkene vil bruke over fire milliarder kroner på julehandelen i år. Det er helt naturlig at vi bruker mer penger til jul. Mange har god råd og en grei økonomi. Derfor unner vi oss litt ekstra til jul, sier kommunikasjonssjef Geir Håvard Hanssen i SpareBank 1 Nord-Norge i en pressemelding.
Undersøkelsen viser at nordlendingene kommer til å bruke over 1.000 kroner mer på jula i år, sammenlignet med 2013. Dette er en økning på 12,5 prosent sammenlignet med i fjor.
– Selv om det er noe usikkerhet for fremtiden og den økonomiske utviklingen, er mange i stand til både å øke juleforbruket og samtidig sette av til sparing som buffer mot dårligere tider, sier Hanssen.
I gjennomsnitt regner nordmenn med å bruke i overkant av 5.700 kroner på julegaver i år. Det er 400 kroner mer enn i fjor, og det er kvinnene som bruker mest.
Det viser IT-selskapet Nets' julehandleundersøkelse. Det skiller nesten 1.000 kroner mellom kjønnene. Kvinnene i undersøkelsen regner med å bruke 6.200 kroner, mens menn ser for seg å bruke 5.250 kroner på julehandelen.
Gjennomsnittsnordmannen kjøper 14 julegaver, men også her er kjønnsforskjellene store. Kvinner kjøper i gjennomsnitt 17 gaver, mens menn nøyer seg med ti.
Unngå økonomisk julesmell
Å bruke mer penger enn planlagt til jul ser ut til å være ganske utbredt. Så lenge økonomien tillater det er det helt uproblematisk, men det kan bli kritisk for de som er i en utsatt økonomisk situasjon.
– Mange frykter konsekvensene av et for høyt juleforbruk. Å blakke seg helt på julehandelen gir en dårlig økonomisk start på det nye året. Derfor bør man for eksempel være forsiktig med å handle på kreditt, og sette av penger til regningene man vet kommer etter jul, sier kommunikasjonssjefen.