Hopp til innhold

– Nord-Norge er verdens mest kommenterte reisemål på Facebook

Bilder fra Nord-Norge gjør stor suksess på Facebook. Nå tror reiselivsnæringa på flere turister til landsdelen.

Tall fra den amerikanske Facebook-motoren «Fan Page List» viser ifølge Nordnorsk Reiseliv at Nord-Norge gjør suksess på sosiale medier.

– Facebook-siden «Visit Northern Norway» har flest kommentarer blant alle reisemålene i hele verden den siste uka. Det er ganske utrolig at det er mulig å få til, sier reiselivssjef Roger Johansen.

Han har siden i sommer sett hvordan bilder av naturskjønne omgivelser virkelig slår an på sosiale medier.

I løpet av de fire siste månedene har 45 millioner ulike personer har sett bildene til «Visit Northern Norway». På det meste har over 20.000 personer kommentert ett av bildene.

– Dette viser hva som er mulig å oppnå dersom man jobber målrettet med sosiale medier, sier Johansen.

Bilder sier mer enn ord

Bildekampanjen begynte i sommer etter at Johansen og kollegaene oppdaget at bilder fikk mye større respons enn noe annet de la ut på sidene.

– Fra starten av juni har vi postet et bilde per dag, hele uka, hele sommeren og utover høsten. Og selv om mange ikke har vært i Nord-Norge, identifiserer seg med bildene og deler dem uhemmet videre, sier reiselivssjefen.

Ikke overraskende er det bilder av nordlys og midnattssol som blir kommentert mest.

– Midnattssol og nordlys er to naturfenomer folk er veldig fascinert av og som mange faktisk ikke har sett. I tillegg ser vi at bilder av storslåtte landskap slår veldig godt an, mens de tradisjonelle turistbildene med folk i aktivitet ikke begeistrer på samme vis, sier Johansen.

– Det viser seg at folk ikke er særlig interessert i å dele bilder av fremmede folk som gjør ting, fortsetter han.

Flere turister?

Facebook har flere hundre millioner brukere og dermed når reiselivsnæringen ut til folk på en måte de aldri har gjort tidligere.

Men hvorvidt suksessen på Facebook gir flere turister til landsdelen, er foreløpig usikkert.

– Men jeg tror vi kommer til å merke det. Mange sier at Nord-Norge blir deres neste ferie. Vi ser også dialoger mellom ulike brukere som planlegger turer til Nord-Norge etter å ha sett bildene, sier Johansen.

Fiskehjeller

I løpet av de fire siste månedene har 45 millioner ulike personer har sett bildene til «Visit Northern Norway».

Foto: Visit Northern Norway