Hopp til innhold

Nord-Norge den store asfalttaperen

Nord-Norge avspises med 429 kilometer asfalt på riks- og fylkesveger denne sommeren. – Nord-Norge taper asfaltkampen, mener direktøren i Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Hurra - det er vår i lufta, og da blir det alltid bruk for lappesaker……

NY ASFALT: Nordland vedlikeholdes for 44,6 millioner kroner. I tillegg skal det legges asfalt for 12,6 millioner kroner i forbindelse med investerings og anleggsvirksomhet. Her fra asfaltlegging på Hemnesberget.

Foto: Tore M Furuhatt

Til sammenlikning skal det asfalteres over 1018 kilometer bare på Østlandet.

Direktør for Næringspolitikk i Opplysningsrådet for Veitrafikken, Vilrid Femoen, mener asfaltsatsingens store taper er de nordligste fylkene. Hun er bekymret for det usynlige forfallet på bruer og tunneler og for fylkesveiene, spesielt i nord.

– Dette er ikke tilstrekkelig til å stoppe veksten i forfallet. Ut fra fordeling av midlene er det særlig de nordligste fylkene som kommer dårligst ut også her, sier hun til VG.no.

Slik fordeler asfalten seg

 

Totalt antall kilometer

Riksveg

Fylkesveg

Region øst

1018

394

625

Region sør

635

183

452

Region vest

617

204

414

Region midt

412

117

295

Region nord

429

211

208

Totalt

3111

1119

1994

Må løftes til neste år

Femoen understreker at nasjonalt sett er prioriteringen bra.

Vilfrid Femoen

Direktør for Næringspolitikk i Opplysningsrådet for Veitrafikken, Vilrid Femoen.

Foto: ovf.no

– Men Nord-Norge må løftes neste år. Fordelingen av asfaltmidlene for i år viser at satsingen er på Østlandet og Vestlandet. Det er riktig og bra i et samfunnsøkonomisk perspektiv fordi man kan stanse forfallet i disse områdene. Samtidig er det en klar underprioriteringer av midlene til Nord-Norge, sier hun til NRK.no.

Opplysningsrådet er opptatt av at det skal være et likeverdig veitilbud over hele landet.

– Det er et sentralt mål for offentlig forvaltning. Veinettet skal være like godt og trygt å kjøre på over hele landet, sier hun til NRK.no.

Vi ha nasjonal minstestandard

Hun mener regjeringen må innføre bindende minstekrav til vedlikehold av veinettet.

– Vi har derfor bedt Vegvesenet innføre et minstekrav til vedlikehold som gjelder både på statens og fylkenes veier. Saken har nå ligget til vurdering i Samferdselsdepartementet et år, sier Femoen.

Bare 42 mil i hele landsdelen

Statens vegvesen skal på vegne av staten og fylkeskommunene legge 3.200 kilometer asfalt på riks- og fylkesvegene. Dette utgjør vegen fra Oslo til Paris og tilbake.

Prislappen blir på nesten 2,1 milliarder kroner til 1,9 millioner tonn asfalt på vedlikeholdsarbeider på nedslitte vegdekker både på veg og gang- og sykkelveger.

Nord-Norge får bare asfaltert 429 kilometer riks- og fylkesveger for til sammen 396 millioner kroner i Nord-Norge i år.

Får ikke nytt asfaltdekke

elendig vegstandard i Dunderlandsdalen

SKREKKEKSEMPEL: Asfalten har gått i oppløsning i Hjartåsbakken i Dunderlandsdalen i Rana. – Under er det fin-fin matjord, konstaterer sjåfør Bjørnar Solvoll (innfelt).

NRK.no skrev i helga om E6 i Dunderlandsdalen hvor flere parseller ikke har blir rustet opp siden veien over Saltfjellet ble åpnet av kong Haakon i 1937.

– Asfalten er i ferd med å ta kvelden, og under er det rene potetåkeren. Her kunne vi dyrket poteter og gulrøtter, fortalte Bjørnar Solvoll, som kjører melk for Tine i Nordland.

Han etterlyste asfaltering som strakstiltak, men Statens vegvesen kan ikke love bedring før 2017.

– Her har Mesta drevet brannslokking i mange år. Veistrekninga ser ut som et lappeteppe. Her må det legges ny asfalt i år, hvis ikke vil det være dobbelt så ille til neste år, sier Bjørnar Solvoll.

Etterslepet bare på fylkesveiene i Nordland er på svimlende åtte milliarder kroner. I tillegg kommer europaveiene og de kommunale veiene.

Transportnæringa bekymret

Herman A. Hansson, distriktssjef i Norges lastebileierforbund

Herman A. Hansson, distriktssjef i Norges Lastebileier-Forbund.

Foto: Dan Henrik Klaussen / NRK

Herman A. Hansson som er distriktssjef i Norges Lastebileier-Forbund sier til NRK.no at det er mye dyrere for hans medlemmer å kjøre i Nord-Norge enn i sør.

– Den dårlige veistandarden gjør at både slitasjen på bilene og drivstoffutgiftene er mye høyere i nord.

Statens vegvesen har regnet og funnet ut at det vil koste 55 milliarder kroner å ruste opp fylkesveiene i Norge. Behovet er størst i Nordland som har landets største etterslep med 7,8 milliarder kroner.

– Vi var sterkt imot at Kystriksveien mistet riksveistandarden, og ble fylkesvei 17. Denne veien skulle vi gjerne sett var med i Nasjonal transportplan. Det samme gjelder de gamle tunnelene på E6 i Sørfold. De ble heller ikke prioritert denne gangen. Her er vi fortsatt avhengig av de årlige bevilgningene i statsbudsjettet, og det bekymrer oss, sier Hansson.

Asfalt totalt

Gjennom kontraktene som nå er inngått blir det i løpet av asfaltsesongen lagt ut 234 380 tonn asfalt i Nordland, Troms og Finnmark.

Asfalt på riksveger i Nord-Norge

På riksvegnettet i de tre nordligste fylkene vil det legges dekke for 201 millioner kr på totalt 221 km. På fylkesvegnettet vil vegdekkene i:

  • Nordland vedlikeholdes for 44,6 millioner kroner. I tillegg skal det legges asfalt for 12,6 millioner kroner i forbindelse med investerings og anleggsvirksomhet. Totalt vil det bli lagt nye dekker på 95 km fylkesveg.
  • Troms skal vegdekkene vedlikeholdes for 64,7 millioner kroner. I tillegg skal det legges asfalt for 65,2 millioner kroner i forbindelse med investerings og anleggsvirksomhet. Totalt vil det bli lagt nye dekker på 104 km fylkesveg.
  • Finnmark skal dekkene vedlikeholdes for 7,7 millioner kroner. Totalt vil det bli lagt nye dekker på 9,2 km fylkesveg.

Entreprenører Lemminkäinen (30 prosent), Nordasfalt (17 prosent) og Veidekke industri (53 prosent), vil stå for gjennomføringen av de 14 kontraktene. Veidekke Industri er den største med ansvaret for 7 kontrakter.

Dekkelegging

Oppstart på dekkeleggingen er avhengig av vær og temperatur. Det forventes oppstart i de sørlige delene av regionen i månedsskiftet mai/juni, og dekkelegginga vil pågå fram til midten av september.

Orientering om dekkelegging til publikum skjer via Vegtrafikksentralen (telefon 175) som fortløpende orienterer trafikantene om arbeider som påvirker framkommeligheten.

Mest nattarbeid

For å være minst mulig til sjenanse for trafikken vil vi gjennomføre asfaltarbeidene om natten der det er mulig. Vi ber trafikantene om å være tålmodig der det måtte oppstå ventetid og køer i forbindelse med arbeidene, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Hvert år er om lag 300 registreringer av uønskede hendelser i løpet av en asfaltsesong hvor bilister er involvert.