– Sushi har lenge vært et spesielt måltid for spesielt interesserte. Men sushi er ett av de få sjømatproduktene som egner seg som et sunt alternativ til annen rask mat. Den typiske sushispiseren har vært å finne i urbane og trendy miljøer. Nå er det større og større deler av befolkningen som spiser sushi, sier analytiker for konsumenttrender i Eksportutvalget for fisk, Asbjørn Warvik Rørtveit, til NTB.
Øker med 82 prosent
En undersøkelse fra Nielsen viser ifølge Handelsbladet at omsetningen av sushi som ferdigmat har økt med 82 prosent i år. Totalt øker ferdigrettmarkedet med 7,8 prosent, men Fjordland og andre porsjonsmiddager må tåle stadig hardere konkurranse fra sushi som øker mest.
Sushien har ikke bare tatt steget fra restaurant til butikk. Fisken i eddikdynket ris er også på full fart inn på norske kjøkken. Undersøkelser viser at en firedel av alle nordmenn i aldersgruppen 18 og 65 år har laget sushi hjemme det siste året. Sju av ti mener det er «ganske lett» å lage sushi hjemme. Mer enn en tredel av de som har laget sushi hjemme, er under 35 år.
– Vi har sjelden sett en trend vokse så fort og så voldsomt som sushien nå gjør. Dette skjer ikke bare i Norge, men som del av en global trend der sushi blir mer og mer utbredt i den vestlige verden, sier Rørtveit.
En av tre
I undersøkelser han står bak, svarer en av tre at de spiser sushi minst en gang i måneden. Nesten hver fjerde av de spurte har spist sushi på restaurant, mens 20 prosent sier de har spist sushi som «takeaway» det siste året.
Nofima-forsker Agnete Ryeng har på oppdrag fra Eksportutvalget for fisk forsket på sushi og sashimimarkedet. I en fersk rapport skriver hun at totalmarkedet for norsk sushi var på hele 346 millioner kroner i 2010, en økning på 17 prosent fra året før.
Ryeng slår fast at sushi fortsatt først og fremst er et urbant fenomen i Norge. 24 prosent av de som bor i Oslo sier at de spiser sushi minst en gang i måneden eller oftere.
Femdobler i jula
I Danmark er sushikonsumet åttedoblet de siste ti årene, og toppsesongen er mellom jul og nyttår. I mellomjulen er sushiomsetningen i danske supermarkeder fem ganger større enn ellers.
– Når vi velger å bytte ut den fete julematen med sushi, er det ett oppgjør mot julens fett- og sukkerinntak. Vi har lyst på noe enkelt som kan hjelpe oss med å samle energi mot nyttårsaften, sier ernæringsekspert Martin Kreutzer til det danske nyhetsbyrået Ritzau.