Widerøe - Luftfartstilsynet mener at mannskap strekker arbeidstiden ulovlig for å få ruteplanen til å gå opp. Nå har de bedt Widerøe om å forandre reglene. - Foto: Jens Kyed / NRK

Luftfartstilsynet mener at mannskap strekker arbeidstiden ulovlig for å få ruteplanen til å gå opp. Nå har de bedt Widerøe om å forandre reglene.

Foto: Jens Kyed / NRK

Mener Widerøe strekker arbeidstiden for pilotene ulovlig

Luftfartstilsynet mener Widerøe har brutt reglene for arbeidstid for sine piloter. Dermed får flyselskapet en millionregning på bordet.

Luftfartstilsynet mener at mannskap strekker arbeidstiden ulovlig for å få ruteplanen til å gå opp. Nå har de bedt Widerøe om å forandre reglene.

– Piloter har lange arbeidsdager og arbeidstidsregelen er der for å ta vare på sikkerheten, sier inspektør Frode Lenning.

Må endre praksis

Den praksisen som Widerøes nå har måttet endre kan forklares slik:

Richard Kongsteien, Widerøe - Richard Kongsteien. - Foto: Widerøe /

Richard Kongsteien.

Foto: Widerøe

En Widerøe maskin letter fra en flyplass i Nordland, samtidig blir en annen rute i samme område innstilt. Da har flyselskapet hatt en praksis der kapteinen kunne si seg villig til å dra og hente passasjerene som sitter fast på en annen flyplass.

Flyselskapet er ikke enig i at de bryter reglene, og mener nye regler vil gi en millionregning.

– Dette vil koste oss et sted mellom tre og fem millioner årlig. Våre beregninger viser også at dette kan føre til så mye som 200 kanselleringer i året, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien.

Gjør som tilsynet krever

Men Kongsteien sier Widerøe vil gjøre som Luftfartstilsynet krever.

– På en annen side handler dette om sikkerhet, og når tilsynet mener dette er viktig for flysikkerheten, så setter ikke vi det opp mot inntjening, sier han.

Flere nyheter

Flere dyrearter er fortsatt preget av oljeutslippet fra «Exxon Valdez» utenfor Alaska 24. mars 1989. 
- I dag ser det normalt ut, men stikker du spaden i grunnen kommer det opp olje, forteller Bjørn Einar Grøsvik, forsker ved Havforskningsinstituttet.

– Billigere å la oljetankerne gå på grunn

Mens båtene utenfor norskekysten blir større, bygger Norge ned beredskapen som skal hindre skipskatastrofer med påfølgende miljøødeleggelser. – Det vil være billigere å rydde opp etter oljeutslipp enn å ha en statlig slepebåtberedskap, hevder konsulentrapport.

Les saken