Luftfartstilsynet mener at mannskap strekker arbeidstiden ulovlig for å få ruteplanen til å gå opp. Nå har de bedt Widerøe om å forandre reglene.

– Piloter har lange arbeidsdager og arbeidstidsregelen er der for å ta vare på sikkerheten, sier inspektør Frode Lenning.

Må endre praksis

Den praksisen som Widerøes nå har måttet endre kan forklares slik:

Richard Kongsteien, Widerøe - Richard Kongsteien. - Foto: Widerøe /

Richard Kongsteien.

Foto: Widerøe

En Widerøe maskin letter fra en flyplass i Nordland, samtidig blir en annen rute i samme område innstilt. Da har flyselskapet hatt en praksis der kapteinen kunne si seg villig til å dra og hente passasjerene som sitter fast på en annen flyplass.

Flyselskapet er ikke enig i at de bryter reglene, og mener nye regler vil gi en millionregning.

– Dette vil koste oss et sted mellom tre og fem millioner årlig. Våre beregninger viser også at dette kan føre til så mye som 200 kanselleringer i året, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien.

Gjør som tilsynet krever

Men Kongsteien sier Widerøe vil gjøre som Luftfartstilsynet krever.

– På en annen side handler dette om sikkerhet, og når tilsynet mener dette er viktig for flysikkerheten, så setter ikke vi det opp mot inntjening, sier han.