Hopp til innhold

Malin fikk tre i matte – må gi opp lærerstudiet

– Det er veldig surt når du er supergira på å bli lærer, og så skal en treer i matte legge drømmen i grus. Mener kunnskapsministeren dette seriøst?, spør Malin Fjelldal Ingebrigtsen.

Malin Fjelldal Ingebrigtsen Brønnøysund

Malin Fjelldal Ingebrigtsen tror Norge går glipp av mange flinke lærere. – Jeg tror nok mange som glippet på fireren gir opp og gjør noe annet i stedet. Det er synd. Det er jo lærermangel i dag, og verre skal det bli, sier hun.

Foto: Ole-Christian Olsen / NRK

Regjeringen har skjerpet karakterkravet i matematikk for å komme inn på lærerutdanningene. Fra i høst må en ha minimum karakteren fire i matte fra videregående skole for å starte på lærerstudiet.

Malin Fjelldal Ingebrigtsen fra Brønnøysund fikk karakteren tre, og besto dermed ikke eksamen i forkurset i matematikk ved NTNU. Her var strykprosenten 85 prosent, mens 90 prosent strøk ved Nord Universitet. På landsbasis var strykprosenten 75.

– Vil det si at jeg er dårlig egnet som lærer fordi jeg ikke står til en firer i matte? Jeg har stort sett stødige karakterer i andre fag, og planen min var uansett å ta norsk fordypning.

– Hva tenker kunnskapsministeren?

Malin Fjelldal Ingebrigtsen Brønnøysund

Malin Fjelldal Ingebrigtsen fra Brønnøysund fikk karakteren tre, og besto dermed ikke eksamen i forkurset i matematikk NTNU.

Foto: Ole-Christian Olsen / NRK

Nå står hun i den situasjonen at hun ikke får lov til å begynne på drømmestudiet for å bli grunnskolelærer for 5.–10. klasse.

– Hva tenker egentlig kunnskapsministeren på? Det vil bli mange ledige studieplasser på lærerutdanningene til høsten. Det er synd. Det er jo lærermangel i dag, og verre skal det bli, sier hun.

Søkere som ikke oppfylte kravet om en firer, men som hadde minimum karakteren tre, fikk tilbud om å ta gratis forkurs for å kvalifisere seg. Da Malin meldte seg på forkurset ved NTNU, reagerte hun på stoffmengden studentene skulle gjennomgå i løpet av fem uker.

To årspensum på fem uker

– Det er snakk om to årspensum. Vi fikk dårlig tid og eksamensoppgaven var komplisert.

Nå mister hun ett år med lærerutdanning. Til høsten begynner hun på masteroppgave isteden. Hun har også vurdert årsstudium i matte, men har slått det fra seg.

– Jeg vil jo uansett ikke blir mattelærer, sier Malin Fjelldal Ingebrigtsen.

– Trist

Eksamensresultatene viser at strykandelen blant studentene i Nordland er på 92 prosent. Studentleder Mathias Lauritzen ved Nord Universitet synes det er trist.

– Når tallene er så høye, må institusjonen ta ansvar. Jeg vil undersøke om det kan ha med undervisningen å gjøre. Nordland trenger folk med høyere utdanning og spesielt lærere, sier han.

Fakultetsdirektør Frode Thomassen ble overrasket over at ni av ti studenter ved Nord Universitet strøk.

Frode Thomassen

Fakultetsdirektør Frode Thomassen ble overrasket over at ni av ti studenter ved Nord Universitet strøk.

Foto: Øystein Nygård / NRK

– Hva det skyldes har jeg ikke kunnskaper om. Nå er jo dette nasjonale prøver. Men matematikk er et modningsfag, og et femukers forkurs gir kanskje ikke tilstrekkelig mattekunnskaper til å løfte seg til en firer. Vi må bare jobbe videre, sier han til NRK.

– Kvaliteten må heves

Fungerende kunnskapsminister Elisabeth Vik Aspaker (H) sier at kravet om fire i matte er kommet for å bli, selv om mange er kritisk til at det gjelder også lærere som ikke skal undervise i matematikk

– Det mange ikke tenker på er hvor viktig grunnleggende matematikkunnskap er for å forstå også andre fag i skolen. Det å kunne lese statistikk krever at man forstår matematikk, sier Aspaker.