Hopp til innhold

Turistene velger Lofoten om vinteren

Lofoten har lenge vært en turistmagnet om sommeren. Nå strømmer turistene til også vinterstid.

The Glow of an Arctic Dawn...at Noon

Bildet ble tatt morgenen 12. januar ved Reine i Lofoten, fra Hamnøya-siden av broen mellom Hamnøya og Toppøya.

Foto: Kristin Repsher

– I perioden januar til april har turistnæringa i Lofoten opplevd en vekst på hele 20 prosent, forteller en oppglødd daglig leder i Arktisk kompetanse, Trygve Steen.

Dermed er regionen best i den nordnorske klassen når det gjelder å lokke til seg vinterturister. Kun Svalbard kan skilte med like stor økning, og det er Steen særlig fornøyd med.

– Det viser at satsingen man har gjort på å utvikle turismen også utenfor sommersesongen virkelig begynner å gi avkastning.

– Kommer på besøk tross kronglete vei

De positive tallene skyldes både at nordmenn og folk langveisfra velger å besøke øygruppen utenfor sommersesongen.

– Vi har en andel på 30 prosent utenlandske gjestedøgn i Lofoten i samme periode. Det er et imponerende tall, særlig med tanke på at veien for å besøke Lofoten er relativt kronglete, sier Steen.

Elisabeth Dreyer og Trygve Steen

Elisabeth Dreyer, daglig leder i Visit Lofoten, og Trygve Steen, daglig leder i Arktisk Kompetanse, jubler over tallene som viser at vinterturisme-boom i Lofoten.

Foto: John Inge Johansen / NRK

– Muligheter året rundt

Elisabeth Dreyer er daglig leder i Visit Lofoten. Hun forklarer veksten med gode helårstilbud.

– Lofoten har veldig mange interessante opplevelser og aktiviteter å tilby også utenfor sommersesongen. Det jeg synes er spennende med Lofoten er nettopp dette årshjulet - enkelte årstider skjer det ting man ikke kan oppleve andre tider av året.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Surfer

Surfing er en av helårsaktivitetene man kan bedrive i Lofoten.

Foto: Mats Grimsæth

Tallene viser at mange av turistene kommer fra England og Tyskland. Kroneverdien har gått ned i Europa og det blir dermed billigere å reise til Norge.

– Det er uten tvil også en av grunnene, men jeg tror ikke minst den massive markedsføringen som er gjort gjennom besøk av journalister, fotografer, TV-produksjoner, og turoperatører har hatt effekt, sier Dreyer.