– I perioden januar til april har turistnæringa i Lofoten opplevd en vekst på hele 20 prosent, forteller en oppglødd daglig leder i Arktisk kompetanse, Trygve Steen.
Dermed er regionen best i den nordnorske klassen når det gjelder å lokke til seg vinterturister. Kun Svalbard kan skilte med like stor økning, og det er Steen særlig fornøyd med.
– Det viser at satsingen man har gjort på å utvikle turismen også utenfor sommersesongen virkelig begynner å gi avkastning.
- Les også:
- Les også:
– Kommer på besøk tross kronglete vei
De positive tallene skyldes både at nordmenn og folk langveisfra velger å besøke øygruppen utenfor sommersesongen.
– Vi har en andel på 30 prosent utenlandske gjestedøgn i Lofoten i samme periode. Det er et imponerende tall, særlig med tanke på at veien for å besøke Lofoten er relativt kronglete, sier Steen.
- Les også:
- Les også:
– Muligheter året rundt
Elisabeth Dreyer er daglig leder i Visit Lofoten. Hun forklarer veksten med gode helårstilbud.
– Lofoten har veldig mange interessante opplevelser og aktiviteter å tilby også utenfor sommersesongen. Det jeg synes er spennende med Lofoten er nettopp dette årshjulet - enkelte årstider skjer det ting man ikke kan oppleve andre tider av året.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
- Les også:
- Les også:
Tallene viser at mange av turistene kommer fra England og Tyskland. Kroneverdien har gått ned i Europa og det blir dermed billigere å reise til Norge.
– Det er uten tvil også en av grunnene, men jeg tror ikke minst den massive markedsføringen som er gjort gjennom besøk av journalister, fotografer, TV-produksjoner, og turoperatører har hatt effekt, sier Dreyer.