LKAB har ikke tid til å vente på at utbedring av Ofotbanen skal komme med i Nasjonal transportplan i 2014. Nå vil de forskuttere bygging av to nye krysningsspor på banen for å ta i mot økt malmtrafikk i 2015.
Nye krysningsspor
Jernbaneverket og LKAB forhandler i disse dager om den økonomiske avtalen i forbindelse med en utbygging på Ofotbanen. Det gjelder i første omgang to nye krysningsspor.
– LKAB har behov for økt kapasitet på Ofotbanen for å få fraktet malmen sin fra Kiruna til utskipning i Narvik. Og siden dette prosjektet ikke ligger inne i nasjonal transportplan, så inngår vi en avtale om forskuttering fra LKAB, forteller assisterende jernbanedirektør i Norge, Stein O. Ness.
- Les:
- Les:
- Les:
Voldsom økning
Det er ennå ikke avklart hvor mye penger LKAB må ut med for å forskuttere et krysningsspor eller møte plass for tog de 750 meter lange malmtogene, men erfaringsmessig koster et krysningsspor mellom 150 - 300 millioner kroner.
– Når vi nå får mulighet til å forskuttere disse møtestasjonene så gjør vi det, sier avdelingssjef for LKAB i Kiruna, Jan Lundgren.
Og Ofotbanen må bygges ut om LKAB skal frakte mer enn 20 millioner tonn malm årlig på bane fra 2015 til 2020.
– Med det nye konseptet med 750 meter lange tog med 6500 tonn last ombord, og ti tog per døgn så må jernbanen rustes opp.
Underskriver i april
På sikt ønsker LKAB seg dobbeltspor mellom Kiruna og Narvik, der malmen skipes ut. Det er venta ei stor økning i trafikktettheten på Ofotbanen de neste åtte årene, og derfor bør dobbeltsporet være på plass i 2020.
Men foreløpig er det møtestasjoner som skal bygges. Avtalen mellom jernbaneverket og LKAB er klar om kort tid.
– Jeg regner med at avtalen kommer på plass innen midten av april, og det er fristen for å rekke revidert nasjonalbudsjett. For å komme i gang med utbygginga innen rimelig tid så er det helt nødvendig at LKAB kommer inn og finansierer, sier Stein O. Ness, som er assisterende jernbanedirektør i Norge.
- Les:
- Les: