Hopp til innhold

LKAB betaler opprustning av Ofotbanen

LKAB vil betale for utbedring av Ofotbanen. Nå forhandler jernbaneverket og LKAB om en avtale der malmselskapet forskutterer to krysningsspor.

Transportlinje for malm

LKAB BETALER: I årene som kommer skal det gå mange flere malmtog mellom Kiruna og Narvik. Da må jernbanen bygges ut, og nå vil LKAB bidra økonomisk for å få fortgang i arbeidet.

Foto: Mona Gingstad / NRK

LKAB har ikke tid til å vente på at utbedring av Ofotbanen skal komme med i Nasjonal transportplan i 2014. Nå vil de forskuttere bygging av to nye krysningsspor på banen for å ta i mot økt malmtrafikk i 2015.

Nye krysningsspor

Jernbaneverket og LKAB forhandler i disse dager om den økonomiske avtalen i forbindelse med en utbygging på Ofotbanen. Det gjelder i første omgang to nye krysningsspor.

– LKAB har behov for økt kapasitet på Ofotbanen for å få fraktet malmen sin fra Kiruna til utskipning i Narvik. Og siden dette prosjektet ikke ligger inne i nasjonal transportplan, så inngår vi en avtale om forskuttering fra LKAB, forteller assisterende jernbanedirektør i Norge, Stein O. Ness.

Støvsky hos LKAB i Narvik

Støvsky hos LKAB i Narvik

Foto: Mona Gingstad / NRK
Voldsom økning

Det er ennå ikke avklart hvor mye penger LKAB må ut med for å forskuttere et krysningsspor eller møte plass for tog de 750 meter lange malmtogene, men erfaringsmessig koster et krysningsspor mellom 150 - 300 millioner kroner.

– Når vi nå får mulighet til å forskuttere disse møtestasjonene så gjør vi det, sier avdelingssjef for LKAB i Kiruna, Jan Lundgren.

Se hele Ofotbanen fra lufta

Og Ofotbanen må bygges ut om LKAB skal frakte mer enn 20 millioner tonn malm årlig på bane fra 2015 til 2020.

– Med det nye konseptet med 750 meter lange tog med 6500 tonn last ombord, og ti tog per døgn så må jernbanen rustes opp.

Underskriver i april

På sikt ønsker LKAB seg dobbeltspor mellom Kiruna og Narvik, der malmen skipes ut. Det er venta ei stor økning i trafikktettheten på Ofotbanen de neste åtte årene, og derfor bør dobbeltsporet være på plass i 2020.

Men foreløpig er det møtestasjoner som skal bygges. Avtalen mellom jernbaneverket og LKAB er klar om kort tid.

– Jeg regner med at avtalen kommer på plass innen midten av april, og det er fristen for å rekke revidert nasjonalbudsjett. For å komme i gang med utbygginga innen rimelig tid så er det helt nødvendig at LKAB kommer inn og finansierer, sier Stein O. Ness, som er assisterende jernbanedirektør i Norge.