Hopp til innhold

Liker dårlig at de mister Widerøe

40 års kompaniskap med Widerøe er over i Lofoten. Folk er spente på framtida med danskene.

Passasjer Dag R. Johnsen om Widerøe

FORNØYD MED DAGENS TILBUD: Flypassasjer Dag R. Johnsen i Svolvær synes det fungerer veldig godt med Widerøe. Ikke minst med tanke på at bagasjen håndteres videre når det er kort mellom flybytte.

Foto: John Inge Johansen / NRK

Widerøes kunder i Lofoten er spente på framtida når det danske selskapet Danish Air Transport overtar flyrutene til Bodø 1. april.

Smertefritt i dag

Widerøe

Mange er fornøyd med Widerøe.

Foto: Jens Kyed / NRK

1. april er det siste gang de neste fem årene at de grønnkledte lander i Svolvær. For samferdselsdepartementet har åpnet dørene for andre aktører, danske Danish Air skal overta flygingene til Lofoten og Narvik. Det liker passasjerene på sånn passelig dårlig

– Når jeg reiser nå så håndterer Widerøe og SAS bagasjen min videre og det kan være en halv time mellom hver avgang. Nå framover kan vi risikere å må vente i 2 timer i Bodø før vi får fly videre, sier flypassasjer Dag R. Johnsen.

Etter anbudsrunden som ble offentliggjort i dag, satser staten på en selskap som har drevet i mange år på Vestlandet. Der er mange passjerer meget godt fornøyde. På NRK.no er det mange skeptiske nordlendinger som kommenterer danskenes innmarsj:

Hvordan opprettholde tilfredstillende sikkerhetsnivå til lavere kostnader, og uten erfaring fra krevende flyoperasjoner i Nord-Norge???? Hvor kuttes kostnadene? På kvalitet? På sikkerhet? På tilbudet?

Samarbeider gjerne

Danish Air

Danish Air skal snart på vingene over Lofoten og Narvik.

Foto: Kleiven, Paul / SCANPIX

Selskapet samarbeider med Norwegian, men ikke med Widerøe og SAS, selv om de håper å få til en slik avtale på sikt.

Widerøe tapte anbudet på Røst, Leknes, Svolvær og Narvik, dermed vil det danske selskapet overta flyvningene for strekningene fra april og de neste fem årene.

– Vi ønsker selvfølgelig å samarbeide med Widerøe i det omfanget vi kan. Det er opp til Widerøe om de vil samarbeide med oss. Det samme gjelder SAS. Samarbeidet med Norwegian gjør at passasjerene kan sjekke inn bagasjen helt fram gjennom dem. Det har ikke Widerøe kunnet tilby, sier president Jesper Rungholm i Danish Air Transport (DAT) til NRK.no.

Trist for Widerøe

Når Danish Air 1.april overtar flyginga 1. april er en 40 år lang Widerøehistorie i Lofoten over.

– Jeg kan ikke si at vi var overraska over å miste disse rutene, for vi hadde regna med konkurranse. Men det er trist. I 40 år har Widerøe og Lofoten vært knytta sterkt sammen. Vi kommer til å kjempe for å få disse rutene tilbake. Vi føler veldig at noe er tatt fra oss, sier kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien.

Skeptisk passasjer

Bård Flesjø

Flypassasjer Bård Flesjø

Foto: John Inge Johansen / NRK

Widerøe mister Leknes, Røst, Svolvær og Narvik. Samferdselsdepartementet regner med å spare 50 millioner kroner hver år på de nye anbudene. Passasjerene er skeptiske.

– Jeg ble litt skeptisk. Jeg har vært veldig godt fornøyd med Widerøe. Og vi husker jo da det var en annen aktør inne på Narvik. Det var ikke så veldig vellykka, sier passasjer hos Widerøe, Bård Flesjø.