Hopp til innhold

Krever tunnel til én milliard for å slå seg sammen med nabokommunene

Den vesle øykommunen Herøy på Helgeland med 1750 sjeler stiller krav i milliardklassen for å slå seg sammen med nabokommunene. – Galskap, mener Høyre-topp.

Den vesle øykommunen Herøy på Helgeland med 1750 sjeler stiller krav i milliardklassen for å slå seg sammen med nabokommunene. – Galskap, mener Høyre-topp.

EN MILLIARD: En undersjøisk tunnel til én milliard er kravet fra Herøy-ordføreren, ellers blir ikke kommunesammenslåing aktuelt, sier ordfører Arnt Frode Jensen.

– Vi vil stå beinhardt på tunnelkravet så lenge det er pust i oss, sier ordfører Arnt Frode Jensen (Ap).

Ordføreren i oppdrettskommunen ytterst på Helgelandskysten – som hvert år produserer laks for to milliarder kroner i året – har ikke tenkt å la seg overtale til noen kommunesammenslåing med mindre han får noe igjen for det.

En tunnel under fjorden til Sandnessjøen er et krav fra ordføreren før kommunesammenslåing med naboene Leirfjord, Alstahaug og Dønna blir aktuelt.

– Vi er veldig bevisst på at dersom det kommunene på ytre Helgeland skal bli en, må vi få fastlandsforbindelse. Så næringsavhengig som Herøy er, så kan vi ikke gå framtiden i møte uten en slik forbindelse, fortsetter han.

Et nytt kart skal tegnes over Kommune-Norge innen 2017. Solberg-regjeringen er innstilt på å bruke tvang for å gjennomføre sin omstridte kommunereform. Regjeringens ekspertutvalg har i sin rapport om kommunesammenslåing foreslått at norske kommuner bør ha minst 15-20.000 innbyggere.

Øyboerne i laksekommunen Herøy teller i underkant av 1750 innbyggere.

– Høyst realistisk

Herøy med fjellkjeden "De sju søstre" i bakgrunnen.

Naturskjønne Herøy med fjellkjeden De sju søstre i bakgrunnen.

Foto: Billy Jacobsen / NRK

Likevel mener ordføreren at Norge skal bruke godt over én milliard kroner for at øyboerne på Helgelandskysten skal bli kvitt ferga.

– Dette er høyst realistisk. Vi har utredet dette selv, og vi vet at tallene er overkommelig. Vi kan putte ett års produksjon inn i denne fastlandsforbindelsen, og da er den en realitet.

Ordføreren på Herøy er ikke den enste som har presentert en kravliste for å bli ett med naboene. Bjarkøy i Troms krever bru for å slå seg sammen med Harstad og Skjærstad krevde skole for å slå seg sammen med Bodø. At den omstridte kommunereformen har et element av tvang har Ap-ordføreren lite til overs for.

– Jeg liker ikke dette med tvang. Jeg tror at regjeringen har bestemt seg, og kjører sitt løp. Men vi skal inn i en prosess, og vi kommer til å heve vår røst ganske kraftig når det gjelder dette med å få ferdig en forbindelse, slår han fast.

Høyre: – Kravstor ordfører

Stortingsrepresentant for Høyre, Odd Henriksen fra Nordland mener Herøy-ordføreren er vel kravstor.

– Det er aldri lurt å stille krav. Reformen er laget for at det skal bli bedre tjenester for innbyggerne i Norge, og det er det viktigste her. I den grad man skal se på infrastruktur-tiltak knyttet til kommunesammenslåing er det fornuftig at man ser det i sammenheng med Nasjonal transportplan. Man kan ikke rive det ene prosjektet løs fra det andre og investere på en uhensiktsmessig måte, sier Odd Henriksen.

(artikkelen fortsetter under)

Herøy ordfører

HAR UTREDET SELV: Ordføreren i Herøy kommune har planene klare. – Vi vil hevde vår sak så lenge det er pust i oss, sier han.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

Får liten støtte

Herøy, Alstahaug, Leirfjord og Dønna er fire nabokommuner på ytre Helgeland. Ordføreren i nabokommunen Alstahaug, Bård Anders Langø (Ap) tror ikke naboordføreren kommer noen vei med å stille beinharde ultimatum.

Bård Anders Langå

KLAR FOR SAMMENSLÅING: Bård Anders Langø, ordfører i Alstahaug, er ikke sikker på at kravet om en tunnel til én milliard er en god idé.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

– De fire kommunene samarbeider allerede på 40 ulike områder, og vi er overmoden for sammenslåing. Det er nesten bare å trykke på en knapp så slår vi oss i hop, sier han.

Alstahaug-ordføreren er enig i sin kollega i Herøy at det er vanskelig å komme seg imellom de fire kommunene. I dag går det ferger på kryss og tvers mellom kommunene.

Men han er ikke like overbevist om at kravet om en tunnel til én milliard er en god idé.

– Dette er en sak som Herøy kjører alene. Statens vegvesen jobber med en utredning og legger fram sitt prosjekt til høsten. Da får vi svar på om en tunnel er sannsynlig. Kommer det frem at en tunnel er mulig innenfor økonomiske rammer, vil også vi støtte dette, sier Alstahaug-ordføreren.

– Usikker

Også ordføreren i Leirfjord Nils Magnar Johnsen (Sp), er forberedt på at en kommunesammenslåing kan bli realitet om få år.

– Kommunesammenslåing er ingen fanesak for meg. Det kommer enten vi vil eller ikke, og vi må gjøre det beste ut av det, sier han.

Nils Magnar Johnsen

FORBEREDT: Også ordføreren i Leirfjord, Nils Magnar Johnsen, er forberedt på at en kommuneslåing kan bli realitet.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

– I første gang handler det om en diskusjon og å opprettholde gode servicetjenester, legger han til.

Johnsen viser til trafikknutepunktet Toventunnelen, som ventes åpnet i november i år.

– Nå er vi i ferd med å bli ferdig med tidenes største samferdselssatsing på vår del av Helgeland. Det vil knytte oss i hop med samfunnene i nord og sør. Det vil også gjøre bo- og arbeidsmarkedet vårt større enn det er i dag. Sånn sett har vi en ideell plassering med tanke på samferdsel.

– Dønna og Herøy har krav på en bedre forbindelse til resten av Helgeland. Om det er tunnel eller bedre ferjedrift, det er jeg usikker på.