Både Torghatten og Veolia, to av de store operatørene på norske fergestrekningar, har begge i overkant eller cirka halvparten av sine fartøy bygd før 1980.
- Nordland har faktisk landets eldste fergeflåte. Derfor må staten nå overføre midler til fornyelse av fergeflåten vår, krever fylkestingsrepresentantene Jon Tørset og Willfred Nordlund (Sp).
Krever fornyelse
I forbindelse med forvaltningsreformen overtar fylkeskommunene ansvaret for en rekke ferger langs kysten.
For Nordland fylkeskommune gjelder dette nærmere 20 fergestrekninger og omlag 35 fartøy.
- Regjeringen har satt av 282 millioner til dette formålet. Denne summen vil knapt dekke driftskostnader, sier Jon Tørset.
Oppdrett og miljø
Han mener en fornyet fergeflåte vil bety bedre tilbud i persontrafikken.
- Det vil også ha positive konsekvenser for næringslivet. Ikke minst vil nytt materiell gi store og positive ringvirkninger for oppdrettsnæringa, sier Tørset.
- En fornyet fergeflåte med moderne motorer vil også ha positive miljømessige aspekter. Gassdrift er et relevant alternativ, legger partikollega Willfred Nordlund til.
- Må inn på statsbudsjettet
Statsbudsjettet legges fram i oktober og Nordland Senterparti krever at fergesaken må på bordet.
- Vi forventer at fylkesrådet tar spørsmålet om fergeflåten opp med regjering og Storting i forbindelse med budsjettprosessen, sier Tørset og Nordlund.
Ikke bare i nord
I de to største fergerederiene i landet, Fjord1 og Tide, er situasjonen bortimot identisk med situasjonen i nord.
Ifølge Bergens Tidende er står 23 av 52 ferjer i Tide oppført som eldre enn 30 år. Fjord1 har 32 av 67 som er døpt før 1980.