Hopp til innhold

Krever penger til nye ferger

Nordnorske ferger har nådd pensjonsalderen. – Skremmende, mener fylkestingsrepresentantene Jon Tørset og Willfred Nordlund (Sp).

Bilferga Aldra (Leirvika-Hemnes)

34 ÅR: Bilferga 'Aldra' som trafikkerer i sambandet Hemnes Leirvika på Helgeland er 34 år gammel.

Foto: Eivind Undrum Jacobsen / NRK

Både Torghatten og Veolia, to av de store operatørene på norske fergestrekningar, har begge i overkant eller cirka halvparten av sine fartøy bygd før 1980.

- Nordland har faktisk landets eldste fergeflåte. Derfor må staten nå overføre midler til fornyelse av fergeflåten vår, krever fylkestingsrepresentantene Jon Tørset og Willfred Nordlund (Sp).

Gamle ferger i nord

Torghatten Nord

MF Bognes

Forøy-Ågskardet

1977

Torghatten Nord

MF Bogøy

Ikke fast samband

1973

Torghatten Nord

MF Dyrøy

Grytøy-Bjarkøy-Sandsøy

1964

Torghatten Nord

MF Fløytind

Rotsund - Havnnes - Klauvnes

1980

Torghatten Nord

MF Helgøy

Ikke fast samband

1978

Torghatten Nord

MF Karsøy

Belvik-Vengsøy

1975

Torghatten Nord

MF Kjerringøy

Festvåg - Misten

1980

Torghatten Nord

MF Kvaløy

Mikkelvik-Bromnes

1977

Torghatten Nord

MF Landego

Sund-Horsdal-Sørarnøy

1975

Torghatten Nord

MF Lødingen

I opplag

1972

Torghatten Nord

MF Røsund

Opplag - Skarberget

1977

Torghatten Nord

MF Røtinn

Jektvik - Kilboghavn

1969

Torghatten Nord

MF Salangen

Hansnes-Stakkvik-Karlsøy

1972

Torghatten Nord

MF Stetind

Svolvær-Skutvik-Skrova

1977

Torghatten Nord

MF Vaggasvarre

Stornes-Bjørnerå

1979

Torghatten Nord

MF Vengsøy

I opplag

1978

Torghatten Nord

MF Virak

Stangnes - Sørrollnes

1979

Torghatten Nord

MV Vågan

Svolvær-Skutvik-Skrova

1979

Veolia Nord

MF Haarek

Ssj-Lurøy-Træna

1974

 Veolia Nord

 MF Aldra

Hemnesberget-Leirvika

 1975

Veolia Nord

MF Løkta

Reservefartøy

1973, men ombygd senere

Veolia Nord

MF Nesna

Reservefartøy

1973

Veolia Nord

MF Rana

Mosjøen-Hundåla

1977

Veolia Nord

MF Tomma

Nesna-Nesnaøyene

1974

Veolia Nord

MF Lofotferje

Hanøy-Kaljord-Digermulen-Finnvik.

1970

Ekspander/minimer faktaboks

Krever fornyelse

Jon Tørset, Sp

Jon Tørset.

Foto: NRK

I forbindelse med forvaltningsreformen overtar fylkeskommunene ansvaret for en rekke ferger langs kysten.

For Nordland fylkeskommune gjelder dette nærmere 20 fergestrekninger og omlag 35 fartøy.

- Regjeringen har satt av 282 millioner til dette formålet. Denne summen vil knapt dekke driftskostnader, sier Jon Tørset.

Oppdrett og miljø

Wilfred Nordlund, SP

Wilfred Nordlund.

Foto: Nordland fylkeskommune

Han mener en fornyet fergeflåte vil bety bedre tilbud i persontrafikken.

- Det vil også ha positive konsekvenser for næringslivet. Ikke minst vil nytt materiell gi store og positive ringvirkninger for oppdrettsnæringa, sier Tørset.

- En fornyet fergeflåte med moderne motorer vil også ha positive miljømessige aspekter. Gassdrift er et relevant alternativ, legger partikollega Willfred Nordlund til.

- Må inn på statsbudsjettet

Statsbudsjettet legges fram i oktober og Nordland Senterparti krever at fergesaken må på bordet.

- Vi forventer at fylkesrådet tar spørsmålet om fergeflåten opp med regjering og Storting i forbindelse med budsjettprosessen, sier Tørset og Nordlund.

Ikke bare i nord

I de to største fergerederiene i landet, Fjord1 og Tide, er situasjonen bortimot identisk med situasjonen i nord.

Ifølge Bergens Tidende er står 23 av 52 ferjer i Tide oppført som eldre enn 30 år. Fjord1 har 32 av 67 som er døpt før 1980.