Sommeren 2014 skulle den nye Hurtigrutekaia i Bodø stå ferdig. Nå skulle Bodø endelig ble en viktigere havnedestinasjon og turistene skulle ledes inn til byen via en flott havnepromenade.
Prosjektet skulle koste 75 millioner kroner, men nesten ingenting har gått som planlagt.
For snart tre år siden skled kaifronten ut under bygging på grunn av vanskelige grunnforhold. Og siden har problemene stått i kø.
Nå sitter Skanska og Bodø kommune i voldgiftsretten for å få svar på spørsmålene: Hvem har skylden? Og hvem må i så fall betale de 60 millionene Skanska mener det vil koste å rette feilene?
– Veldig uenig
– Partene er rett og slett på forskjellige planeter. Så stor er uenigheten, sier Helge Tryti som er kommunens advokat.
Kommunen mener årsaken til problemene er utførelsesfeil og dårlig prosjektering av Skanska. Skanska på sin side mener feilene skyldes uriktige opplysninger i anbudsgrunnlaget.
– Vi er veldig uenige. Kommunen mener Skanska ikke har gjort en god nok prosjektering, og i den grad de har prosjektert så har de ikke fulgt den. I tillegg mener vi de har gjort feil under utførelsen. Derfor krever vi at Skanska fullfører prosjektet og bærer saken omkostninger, sier Tryti.
Skanska vil på sin side ha 60 millioner kroner for å fullføre arbeidet.
– Vi mener kommunen har gjort omfattende grunnundersøkelser og samtidig prosjektert en detaljert en løsning. Da må de også bære ansvaret når det går galt. Skanska har fått gale opplysninger i forkant at byggestart, sier Skanskas advokat Petter Vagle.
– Mye penger
Det som er sikkert er det utfallet er viktig for Bodø. 60 millioner er mye penger selv om kommunens totale budsjett er på 3,7 milliarder kroner.
– Vi kan drifte mange sykehjemsplasser for 60 millioner, sier rådmann Rolf Kåre Jensen til NRK.
– Men det viktigste er at vi får en avgjørelse slik at vi kan fullføre byutviklingsprosjektet og få ferdig den etterlengtede havnepromenaden. Denne kaia vil gjøre Bodø til en viktigere havnedestinasjon, fortsetter han.
Voldgiftssaken avsluttes i morgen etter ni dager.