Hopp til innhold

Vil koste minst 32 millioner å sikre brunosttunnelen

Det tok fem dager før den verdensberømte brunostbrannen i Tysfjord ble slukket. Nå gjør Statens vegvesen klar for reparasjoner på minst 32 millioner kroner.

Skadene etter den langvarige brunostbrannen i Brattlitunnelen i januar i fjor, har kostet i overkant av åtte millioner kroner så langt, men fortsatt gjenstår det omfattende arbeid for å gjøre tunnelen tryggere.

Og det er den jobben som Vegvesenet nå har lagt ut på anbud.

Tunnelen fikk omfattende skader da et vogntog med brunost tok fyr i januar 2013, og nå konkurrerer syv entreprenører (se faktaboks) om oppdraget som innebærer omfattende reparasjoner av tunnelen.

– Vi har hatt en midlertidig løsning i tunnelen. Vi gjorde reint og fikk sikret tunnelen etter brannen, slik at vi kunne åpne for trafikk, men nå ønsker vi å gjøre tunnelen sikrere og åpne for normal trafikkavvikling, sier Tor Ivar Johnsen i Statens vegvesen.

Tilbudet fra entreprenørene varierer fra drøye 33 millioner til snaue 50 millioner kroner. Nå skal Vegvesenet kontrollregne for å finne ut hvem av aktørene som skal få jobben.

Henger tok fyr

Det var i januar i år at en vogntogsjåfør plutselig oppdaget brann i den fullastede hengeren sin i det han var på tur igjennom Brattlitunnelen i Tysfjord kommune.

Hengeren som tok fyr var lastet med 27 tonn brunost, mysost og fløtemysost og det viste seg at den tradisjonelle osten brant svært godt på grunn av alt fettet.

Brant i fem dager

I tillegg var den 3600 meter lange tunnelen utstyrt med udekket PE-skum, noe som førte til at brannmannskap etter hvert måtte trekke ut av tunnelen på grunn av farlige gasser.

Det var heller ikke samband som fungerte inne i tunnelen, og brannen måtte dermed slokke av seg selv.

I hele fem dager brant det inne i tunnelen. Til alt hell ble ingen skadd, men de materielle skadene var voldsomme.

– Alt av innhold i tunnelen over bakkenivå i en lengde av 600 meter brant helt opp, alt var totalskadet. Det gjaldt vann- og frostsikringsutstyr, og alt av elektro, vi hadde en omfattende jobb med å renske ut etter brannen, sier Johnsen i Vegvesenet.

(artikkelen fortsetter under)

Sjekk videoen fra den kraftige brunost-brannen i Brattlitunnelen i Kjøpsvik kommune.

Nyheten gikk verden rundt

Den noe uvanlige brannen vekte også internasjonal oppmerksomhet.

Blant andre skrev BBC og nyhetsbyrået Reuters om den langvarige brunostbrannen under tittelen «Norway goat cheese fire closes tunnel».

Saken ble delt hele 41.000 ganger på Facebook.

Også New York Times, Toronto Sun, National Post, Sky News, The Guardian, Alaska Dispatch, Discovery og ikke minst The Goat Spot, skrev alle om ostebrannen i Tysfjord.

I tillegg ble saken dekt på radioprogrammet National Public Radio, som har 26 millioner ukentlige lyttere.

Sprekker i fjellet etter brannen

Den kraftige og langvarige brannen førte til sprekker i fjellet og både lysanlegg, vifter og elanlegg må skiftes ut.

Det må også på plass ny frost- og vannsikring, nødstasjoner og automasjonsanlegg.

Statens vegvesen håper å få denne jobben gjort i løpet av 2014.

Brannen førte til at tunnelen var stengt i nesten en måned og innbyggerne i Drag og Kjøpsvik, måtte benytte seg av ferge for å komme seg til og fra hjemplassen.

Hvor godt brenner egentlig brunost? Salten brann tester