Hopp til innhold

– Hamsun hadde et spesielt forhold til biler

Knut Hamsun hadde ikke sertifikat, så det var kona Marie som tok seg av kjøringen. I dag overtar Hamsunsenteret på Hamarøy den verdensberømte forfatterens bil – en Buick 1933-modell.

From InfoDispatcher.SingleFileImporter

Onsdag kveld kom Knut Hamsuns gamle Buick til Hamarøy.

Leif Hamsun prøver bestefars bil for første gang

Leif Hamsun prøver bestefars bil for første gang.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

– Utrolig artig, sier Hamarøy-ordfører Rolf Steffensen fra Hamsundagene, som i år arrangeres for 30. gang.

Hamsuns Buick kom til Hamarøy onsdag kveld, og Steffensen har allerede rukket å ta seg en prøvetur.

– Det er en flott, standsmessig bil med en kraftig 8-sylindret rekkemotor, sier Steffensen.

Foreløpig er ikke kjøpet helt i boks, men Hamsunsenteret har en intensjonsavtale med eieren i Oslo om å kjøpe bilen – dersom de greier å skaffe nok sponsormidler.

– Vi har halvparten, og håper å skaffe resten av pengene innen utgangen av august, sier Steffensen til NRK.no.

Prislappen på klenodiet vil ikke ordføreren ut med.

Knut Hamsun kjøpte 1933-modellen Buick serie 50, modell 57 helt ny samme året som den kom ut.

Knut og Marie Hamsun, her i Tore Valle og Elin Eidsviks skikkelse dukket også opp under biloverrekkelsen.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

Kjørte forbi folkemassen

– Bilen har først og fremst affeksjonsverdi for oss. Hamsun var 74 år gammel da han kjøpte bilen. Han hadde et spesielt forhold til biler, men forsto seg lite på dem. Det var kona Marie som var sjåfør, sier Steffensen.

Året etter at Hamsun kjøpte bilen fylte den aldrende forfatteren 75 år. I frykt for blest og oppmerksomhet rundt dagen bestemte han seg for å ta bilen og «flykte». Turen gikk til hans fødetrakter i Gudbrandsdalen.

– Men ryktet hadde spredd seg, og da paret kom til Garmo, sto folk i veikanten og vinket til jubilanten. Det likte han svært dårlig, og ga beskjed til Marie om å kjøre rett forbi, forteller Steffensen.

Kom fra Danmark

Knut og Marie Hamsun på Nørholm. Bildet tatt i 1954

Knut og Marie Hamsun på Nørholm. Det var kona som var sjåføren i familien, Knut Hamsun hadde ikke sertifikat.

Foto: Aktuell / Scanpix

Knut Hamsun kjøpte 1933-modellen Buick serie 50, modell 57 helt ny samme året som den kom ut. Den ankom med skipet «Dronning Maud» fra København 12. mai 1933. Understellsnummeret XA7B36 viser at bilen ble montert på GM sin fabrikk i København.

Nørholm. Knut Hamsun sitt hjem utenfor Grimstad.

Nørholm. Knut Hamsun sitt hjem utenfor Grimstad.

Foto: Thorberg, Erik / Scanpix

Ifølge magasinet Bilklassikere fikk den registreringsnummeret I-6510, fra Grimstad-Aust-Agder hvor Hamsun-familien bodde på 1930-tallet. Det samme bilnummeret ble brukt på flere Buick-er i Hamsuns eie.

Mens Hamsun eide bilen skrev han «Men livet lever», den siste romanen i trilogien om Landstrykere. Han skrev også romanen «Ringen sluttet» mens han eide bilen.

For stor for Nordland

På begynnelsen av 1930-tallet måtte norske bileieren med biler som var 185 centimeter eller bredere søke om dispensasjon fra myndigehtene. Det fikk Hamsun, men på en betingelse.

Knut Hamsun i Oslo

TIL FOTS: Knut Hamsun spaserer i Oslos gater i 1936.

Foto: Scanpix / Scanpix

I brev fra Statens Bilsakkyndige i Horten, datert i Oslo den 2. juni 1933 til herr Knut Hamsun, Grimstad kan vi blant annet lese følgende:

Dispensasjonen gjelder for kjøring på alle offentlige veier som er åpne for automobiltrafikk sønnenfor Nordland fylke. Dispensasjonen meddeles på betingelse av at det utvises den største forsiktighet ved kjøring på smale veier , særlig ved møting.

Ble solgt til England

Etter at Knut Hamsun kvittet seg med bilen i 1936 har den hatt 12 eiere. Den siste var Bjørn G. Johannessen, som er intervjuet i Bilklassikere.

En av de senere eierne var engelskmann, som fikk sendt bilen over Nordsjøen i 1989.

– Det er uvanlig at norske veteranbiler blir eksportert, men det ble denne bilens skjebne, forteller Johannessens skjebne.

Ved en tilfeldighet fikk han nyss om Hamsun-Buicken var avertert til salgs, og tok kontakt med den britiske eieren.

– Han hadde planer om å sende bilen til USA. Da tok jeg første fly til Southhampton, sier Johannessen til bilbladet.

Heldigvis gikk eieren gikk med på å selge bilen til Norge.

– Han mente bilen hørte hjemme i Norge. En prisverdig innstilling.

Modernisert

Den engelske eieren hadde foretatt endel tekniske moderniseringer som Johannessen ikke hadde sansen for. Men han fikk heldigvis med seg de gamle delene til Norge.

– Derfor kunne den settes i opprinnelig stand igjen, sier Johannessen til bilbladet.

Skal brukes på senteret

Nå skal bilen vises fram og brukes under Hamsundagene.

– Den skal ikke plasseres i glassmonter. En mekaniker her som har sett den sier den er i god teknisk og kjørbar stand. Så den skal brukes ved spesielle anledninger, sier ordfører Rolf Steffensen.