Torsk i Lofoten og Vesterålen og olje og gass i Helgeland er satsingsområdene når Nordland nå får to av de i alt syv nye næringsklyngene som fredag ble tatt inn i det nasjonale klyngeprogrammet.
– Dette er en stor dag for Nordland. Jeg er stolt av den innsatsen til de to klyngene, og vi gleder oss til å jobbe videre med dem, sier direktør Karsten Nestvold i Innovasjon Norge Nordland.
Helgeland og Lofoten i fokus
Arena Innovasjon Torskefisk dekker geografisk området Lofoten og Vesterålen, og samler hele verdikjeden innen fangst, foredling og markedsføring av torsk.
– Utvidelse av sesongen for fersk torsk, sterkere satsing på kvalitet og markeds- og merkevarebygging er viktige elementer i dette samarbeidet, sier Keven Vottestad som er klyngeleder for Arena Innovasjon Torskefisk.
Bjørn Audun Risøy, daglig leder i Kunnskapsparken Helgeland og prosjektleder for Arna Olje- og gassklynge Helgeland, er også fornøyd med statusen som ny Arena-klynge.
– Dette gir oss en unik mulighet til å styrke innovasjonskraften i industrimiljøet i Helgeland-regionen, sier han.
Satser på samhandling
I Nordland er næringslivet spredt ut over store geografiske avstander. Å samle bedriftene for å innovere mer, mener klyngelederen har økt konkurransekraften og vist seg å være lønnsomt i nord.
– I et fylke som vårt er det å tilrettelegge for samhandling særlig viktig. Med unntak av reiseliv har vi nå klyngesamarbeid innen alle de viktigste næringssektorene i fylket. Dette har vært en bevisst strategi for oss, og det har positive effekter, sier Karsten Nestvold.
I følge Menon Business Economics gir klyngesatsing økt verdiskaping. En annen effektanalyse som SSB har utarbeidet for Innovasjon Norge viser også at bedrifter som deltar i klyngesamarbeid både har høyere omsetning og sysselsetting sammenlignet med bedrifter som ikke deltar i slikt samarbeid.
– Vi tror et forpliktende samarbeid mellom bedrifter og forsknings- og innovasjonspartnere skal kunne bidra til å øke lønnsomheten i næringen, sier Vottestad.