Hopp til innhold

Klarer ikke å kutte kostnader

Den økonomisk skakkjørte reiselivsgiganten klarer ikke å kutte kostnadene så raskt som ønsket, men selskapet har nådd målet om flere passasjerer utenom hovedsesongen.

Video nsps_upload_2009_2_20_19_21_25_80.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Resultatet viser et underskudd på 560 millioner kroner i fjerde kvartal, mot et underskudd på 355 millioner året før.

- Det største lyspunktet når det gjelder driften av Hurtigruten i fjerde kvartal, var økningen på 60 prosent i gjestedøgn for rundreisepassasjerer. Dette er en milepæl for Hurtigrutens satsing på å få flere passasjerer utenfor hovedsesongen, eller ”skuldersesongen”, som selskapet kaller det internt, sier NRKs spesialmedarbeider Knut Eirik Olsen, som har fulgt Hurtigruten tett.

Flere passasjerer

Å få flere passasjerer i den mørke årstiden, har lenge vært sett på som en av forutsetningene til å gjøre Hurtigruten lønnsom. Samtidig sliter Hurtigruten med å få ned kostnadene, som er en enda større forutsetning for økt lønnsomhet.

Driftskostnadene gikk riktignok ned i fjerde kvartal, noe som kan skyldes at et av hurtigruteskipene gikk i opplag, men for hele 2008 var det kostnadsøkning sammenlignet med 2007.

- Når det gjelder kostnadsveksten for hele 2008, må det nevnes at drivstoffprisene var svært høye, sier Olsen.

Ifølge administrerende direktør Olav Fjell preges resultatet av at Hurtigruten har tapt penger på salg av ferge- og hurtigbåtvirksomhet, og at verdien på skip er skrevet ned.

- Resultatet er svært dårlig både for 4. kvartal og hele 2008. Dette skyldes dels at det er foretatt nedskrivninger og tapsavsetninger for til sammen 384 millioner kroner. Det positive er at underliggende drift viser bedring. Året 2009 blir nok et utfordrende år preget av den omstillingsprosessen som er startet. Det å vinne anbudskonkurransen på Kystruten Bergen-Kirkenes på vilkår som gir rom for lønnsomhet blir meget viktig, sier administrerende direktør Olav Fjell.

Store nedskrivinger

Hurtigruten konsernets resultat før skatt er preget av store nedskrivninger og tapsavsetninger. Regnskapet for fjerde kvartal 2008 viser et resultat før skatt på -560 millioner kroner, mot et underskudd på 335 millioner kroner i samme kvartal i 2007.

Flere gjester

Hurtigruten hadde 63 462 gjestedøgn i fjerde kvartal 2008, mot 39 554 samme periode i 2007. Økningen kommer etter en målrettet satsing på vinteren som unikt reiselivsprodukt med fokus på det fascinerende arktiske vinterlyset, samt bruk av pris som virkemiddel. Hurtigruten langs norskekysten er selskapets kjernevirksomhet og gjestedøgnsutviklingen er i så måte et meget positivt signal.

Les også; - Stemoderlig behandling av Hurtigruten

Direktør Olav Fjell i Hurtigruten

Vi er kommet godt i gang med en omfattende restrukturering for å skape lønnsomhet i Hurtigruten, sier Olav Fjell.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

- Vi er kommet godt i gang med en omfattende restrukturering for å skape lønnsomhet i Hurtigruten, og flere gjester er et tegn på at vi lykkes på de områder som prioriteres. Den finansielle plattformen som nå er etablert, gir selskapet et godt grunnlag for arbeidet med å skape et fokusert og lønnsomt reiselivsselskap, sier Fjell.

Les også: Åpen for å kutte anløp

I kvartalet er det foretatt følgende nedskrivninger og tapsavsetninger, summert til 384 millioner kroner:
• Tap ved salg av ferge- og hurtigbåtvirksomheten, 103 millioner kroner
• Nedskrivninger skip og goodwill, 281 millioner kroner.