Hopp til innhold

Kenneth sto fast i kø seks timer

Søndag kveld sto omkring hundre biler i kø på sørsiden av Saltfjellet i uværet. Kenneth Lauritsen med kone og to barn i bilen måtte vente i seks timer.

Kolonnekjøring på Saltfjellet

– Som bil nummer hundre i køen var det da bare å smøre seg med tålmodighet. Vi slo i hjel tid med film på iPaden og et par spaserturer, forteller Kenneth Lauritsen som sto i kø på Saltfjellet.

Foto: Kenneth Lauritsen

Familien hadde vært på skiferie i Hemavan og var på vei hjem da de i 16-tiden ble stående stille i kø.

– Vi telte over hundre biler foran oss helt i starten, og vi visste ikke hvor mange biler som fikk være med i hver pulje, forteller Lauritsen.

– Bare smøre seg med tålmodighet

Uten mobilnett til hjelp så familien seg nødt til å ringe venner for å få de til å søke opp informasjonen for seg.

Kenneth Lauritsen

Kenneth Lauritsen sto fast i kø.

Foto: Privat

– Informasjonsbehovet ble veldig stort. Særlig med tanke på hvor mange biler som ble tatt med i hver kolonne og hvor lang tid brøytebilen kom til å bruke på turen frem og tilbake, forteller Lauritsen.

Etter noen timer med køerfaring telte familien at det var rundt førti biler i hver kolonnepulje, og de så at brøytebilen brukte rundt to timer frem og tilbake.

– Som bil nummer hundre i køen var det da bare å smøre seg med tålmodighet. Vi slo i hjel tid med film på iPaden og et par spaserturer.

– Vi kan ikke gjøre noe med været

Byggeleder, Roald Birkeli, fra Statens vegvesen forklarer at årsaken til kolonnekjøringen var uvær.

– Det er lite vi kan gjøre med været, og det er ikke vanlig at ventetiden blir så lang. Det er begrenset hvor mange biler vi kan ha med i kolonnen så derfor ble det slik denne gangen, forklarer Birkeli til NRK.

Skryter av brøyterne

Birkeli poengterte også at det er mulig å ringe vegvesenet for ytterligere informasjon.

– Jeg er klar over at jeg kan ringe vegvesenet for informasjon i en slik situasjon, men med hundre biler foran meg og nye biler fortløpende tenkte jeg at det kom til å være veldig mange på telefonlinjen, forteller Lauritsen.

Familien forsto årsaken til ventetiden og mener vegvesenet og brøyterne gjorde en god jobb.

– Jeg ønsker på ingen måte å kritisere dem. Jeg tenker likevel at en informasjonstavle ved bommen kunne vært en god idé, slik at vi kunne sett antatt ventetid og et tall på hvor mange biler de tar med, forklarer Lauritsen.