Hopp til innhold

Kaviarmodning i Finneidfjord går verden rundt

I elleve måneder skal Mills dokumentere kaviarmodning via en direktesending på internett. Programmet har allerede fått stor oppmerksomhet i utlandet.

Kaviar i stør

Mills ønsker å vise folk at kaviar er et skikkelig håndverk, med norske råvarer og tid som viktig ingrediens.

Foto: PATRICK BERNARD / AFP

Gjennom program som «Hurtigruten minutt for minutt» og «Sommeråpent minutt for minutt», har flere nordmenn har fått et kjærlig forhold til såkalt «saktegående TV».

Nå har Mills Kaviar etablert sitt eget saktegående TV-prosjekt på internett, og programmet har fått stor oppmerksomhet i utlandet.

– Verdens kjedeligste program

På nettsiden til prosjektet blir det telt ned til kaviaren er ferdig laget. Prosessen med å lage kaviar tar lang tid, og for det meste står tønnene alene i lagerrommet.

Tønnelagring av kaviar

Slik ser direktesendingen ut det meste av tiden. Mills DA sier de vil gjøre et poeng av de gangene det skjer spennende ting underveis i produksjonen, som for eksempel tønnesnuing.

Foto: Øyvind Skogrand

Den danske nettavisa Bite skrev på onsdag at dette «...er verdens kjedeligste TV-program så langt». Også medier i England og Kroatia har omtalt kaviarprogrammet.

– Sett utenfra, er nok mye av det vi driver med her oppe på berget litt merkelig. Supersakte-TV fra rognlageret til Mills bidrar nok ikke til å snu oppfatningen av nordmenn som et litt pussig folkeslag, sier kommunikasjonssjef i Mills, Øyvind Vederhus.

Vederhus har blitt kontaktet av et japansk matmagasin, i tillegg til at nyheten har vært omtalt på radio og nettsteder i USA og Canada.

– I Japan synes de det er snodig at vi nordmenn spiser luksusvarer på tube til frokost hver dag. På den andre siden synes vi det er litt snodig at tønnefilming i Finneidfjord er godt stoff for japanske lesere, sier han.

Stor oppmerksomhet

En egen trailer for prosjektet ble lagt ut mandag forrige uke, og en halv million har sett videoen Mills DA har delt på Facebook. Streamingen av kaviartønnene begynte like etterpå, og engasjementet har ifølge Vederhus vært stort.

– Hvis dette fører til at flere blir nysgjerrige på hva Norge har å by på, så er det en flott bonus, sier Vederhus.

– Nordmenn krever hjerneføde

Espen Huseby

Espen S. Huseby mener underholdning med mening brer om seg. Huseby registrerer at det internasjonale publikumet også er blitt mer opptatte av sakte-TV.

Foto: Nordic World

Selskapet Nordic World jobber med salg av TV-formater for alle de kommersielle kanalene i Norden, samt for 50–60 uavhengige produksjonsselskaper.

Administrerende direktør Espen S. Huseby i Nordic World sier Norge og Norden tradisjonelt er gode på underholdning med mening.

– Sakte-TV er spesiell tv, men det er ikke for spesielt interesserte. Det er fasinerende og virker nesten litt avhengighetsdannede. Alle sier at det ikke går an å se på slike programmet, men så gjør man det likevel, sier Huseby.

Årsaken til suksessen rundt sakte-TV mener Huseby ligger i at nordmenn flest er høyt utdannede og krever mental utfordring. I følge Huseby er det viktig for nordmenn å lære noe samtidig som man blir underholdt.

– Norske TV-seere er kresne og intelligente. Hjernedød TV er ikke noe for oss. Nordmenn krever mer hjerneføde enn internasjonale aktører kan tilby, sier Huseby.