Gjennom program som «Hurtigruten minutt for minutt» og «Sommeråpent minutt for minutt», har flere nordmenn har fått et kjærlig forhold til såkalt «saktegående TV».
Nå har Mills Kaviar etablert sitt eget saktegående TV-prosjekt på internett, og programmet har fått stor oppmerksomhet i utlandet.
– Verdens kjedeligste program
På nettsiden til prosjektet blir det telt ned til kaviaren er ferdig laget. Prosessen med å lage kaviar tar lang tid, og for det meste står tønnene alene i lagerrommet.
Den danske nettavisa Bite skrev på onsdag at dette «...er verdens kjedeligste TV-program så langt». Også medier i England og Kroatia har omtalt kaviarprogrammet.
– Sett utenfra, er nok mye av det vi driver med her oppe på berget litt merkelig. Supersakte-TV fra rognlageret til Mills bidrar nok ikke til å snu oppfatningen av nordmenn som et litt pussig folkeslag, sier kommunikasjonssjef i Mills, Øyvind Vederhus.
Vederhus har blitt kontaktet av et japansk matmagasin, i tillegg til at nyheten har vært omtalt på radio og nettsteder i USA og Canada.
– I Japan synes de det er snodig at vi nordmenn spiser luksusvarer på tube til frokost hver dag. På den andre siden synes vi det er litt snodig at tønnefilming i Finneidfjord er godt stoff for japanske lesere, sier han.
Stor oppmerksomhet
En egen trailer for prosjektet ble lagt ut mandag forrige uke, og en halv million har sett videoen Mills DA har delt på Facebook. Streamingen av kaviartønnene begynte like etterpå, og engasjementet har ifølge Vederhus vært stort.
– Hvis dette fører til at flere blir nysgjerrige på hva Norge har å by på, så er det en flott bonus, sier Vederhus.
- Les også:
– Nordmenn krever hjerneføde
Selskapet Nordic World jobber med salg av TV-formater for alle de kommersielle kanalene i Norden, samt for 50–60 uavhengige produksjonsselskaper.
Administrerende direktør Espen S. Huseby i Nordic World sier Norge og Norden tradisjonelt er gode på underholdning med mening.
– Sakte-TV er spesiell tv, men det er ikke for spesielt interesserte. Det er fasinerende og virker nesten litt avhengighetsdannede. Alle sier at det ikke går an å se på slike programmet, men så gjør man det likevel, sier Huseby.
Årsaken til suksessen rundt sakte-TV mener Huseby ligger i at nordmenn flest er høyt utdannede og krever mental utfordring. I følge Huseby er det viktig for nordmenn å lære noe samtidig som man blir underholdt.
– Norske TV-seere er kresne og intelligente. Hjernedød TV er ikke noe for oss. Nordmenn krever mer hjerneføde enn internasjonale aktører kan tilby, sier Huseby.